handdator

Visa fullständig version : Ny här!



DonB
2017-07-24, 21:39
Hej!
Jag är ny på forumet och studerar mc för att ta mc kortet, förhoppningsvis i höst.

Här en bild på min lilla mc, en suzuki dr650r.

Köpte den för två år sedan och då låg motorn utspridd i tre bananlådor, jag har pysslat med den varje vinter och nu i våras besiktade jag den och det gick bara fint! :)
Jag är riktigt stolt över att jag lyckats med det, nu är det bara behörigheten kvar att fixa...

Den var så ful i lacken och original sadeln var trasig så jag klädde om sadeln och lackade resten i gröna nyanser.

Det enda besvärande är att kopplingen ligger på, men jag har fått några tips om orsaken. Något jag tänkte undersöka när jag tar semester..

Önskar er allt gott!
Don Bohmano

Nina
2017-07-25, 19:29
Kul! Välkommen och lycka till med körkortet. :)

pentti01
2017-07-25, 19:43
Välkommen ! Sicken cool bike , jag gillar egna färgsättningar !!

DonB
2017-07-26, 07:12
Tackar, har precis funnit en handledare så jag kan börja övningsköra!
och det är alltid trevligt med något eget (udda?)..
;-)

haagen
2017-07-26, 21:04
Hej o hå mr Bohmano lycka till med kortet du får lägga upp en liten film sen när du kör han [emoji2]jag e lite nyfiken på hur den låter[emoji3]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

pentti01
2017-07-29, 08:51
Tackar, det är alltid trevligt med något eget (udda?)..
;-)

Samma säger jag ; https://s5.postimg.org/nnpmsrvqf/DSCF5408.jpg (https://postimg.org/image/gkhrd5qar/)

Olle Å
2017-07-29, 09:14
Hoppas du får din behörighet snart. Med den hojen kan du köra mycket och nästan överallt. Framför allt kan du skaffa dig körkunskap som många saknar som bara rullar på asfalten. Om du sedan skaffar dubbdäck så kan du köra på vintern också.
Många gör ju som så, att de köper en glidare bara för att kompisarna har en sån. Har du kört en offroadare, så vet du snart vad du vill ha i framtiden. Antingen stannar du i äventyrsgenren eller blir en glassare. Sporthoj i all ära, men den är ju väldigt begränsad till asfalten och VAD skall man ha alla hästarna till?? Några sekunder då och då för att skryta lite kanske?
Finns ju undantag. Träffade en man på en HD långt inne i ingenstans på en jäkligt blöt grusväg. "Detta är ju hojåkning", sa han.

DonB
2017-07-30, 20:47
Samma säger jag ; https://s5.postimg.org/nnpmsrvqf/DSCF5408.jpg (https://postimg.org/image/gkhrd5qar/)

Snygg!

DonB
2017-07-30, 20:57
Hoppas du får din behörighet snart. Med den hojen kan du köra mycket och nästan överallt. Framför allt kan du skaffa dig körkunskap som många saknar som bara rullar på asfalten. Om du sedan skaffar dubbdäck så kan du köra på vintern också.
Många gör ju som så, att de köper en glidare bara för att kompisarna har en sån. Har du kört en offroadare, så vet du snart vad du vill ha i framtiden. Antingen stannar du i äventyrsgenren eller blir en glassare. Sporthoj i all ära, men den är ju väldigt begränsad till asfalten och VAD skall man ha alla hästarna till?? Några sekunder då och då för att skryta lite kanske?
Finns ju undantag. Träffade en man på en HD långt inne i ingenstans på en jäkligt blöt grusväg. "Detta är ju hojåkning", sa han.

Ja, jag förstår vad du menar. Den här modellen fungerar ju som sagt både på asfalt och grus och skulle jag fara på näsan så är det ju inte så stor skada... Inte så mycket på hojjen som tar skada iallafall, jämfört med en glidare. I framtiden blir det kanske en ännu äldre maskin, BSA m20 ser ut som ett intressant projekt...
Dock utanför min plånbok just nu, mc kort först!

Roligt att höra om någon som kör "glidare" i skogen!

Må gott!

Olle Å
2017-07-30, 21:43
Ja, jag förstår vad du menar. Den här modellen fungerar ju som sagt både på asfalt och grus och skulle jag fara på näsan så är det ju inte så stor skada... Inte så mycket på hojjen som tar skada iallafall, jämfört med en glidare. I framtiden blir det kanske en ännu äldre maskin, BSA m20 ser ut som ett intressant projekt...
Dock utanför min plånbok just nu, mc kort först!

Roligt att höra om någon som kör "glidare" i skogen!

Må gott!

Som jag sagt tidigare så är det oftastminte hojen som är begränsningen var man kör utan det är en ofta feg förare som inte litar på sig själv. Körde i Norge för flera år sedan med offroadhojar och hade då även sällskap med två med varsina stora och glänsande customhojar. Vi fick jobba ganska bra för att hinna med dem. De var faktiskt mcpoliser. Då fick vi upp ögonen för att det är föraren det hänger på, så man skall inte klaga på hojen och säga att ett ev stenskott kostar för mycket. Vill man bara glassa på asfalten så får man visst göra det, men kalla det inte för att KUNNA köra hoj.:):):):)
Ps. en del känner sig liten förnärmade då jag påpekar det.

DonB
2017-07-30, 22:56
Som jag sagt tidigare så är det oftastminte hojen som är begränsningen var man kör utan det är en ofta feg förare som inte litar på sig själv. Körde i Norge för flera år sedan med offroadhojar och hade då även sällskap med två med varsina stora och glänsande customhojar. Vi fick jobba ganska bra för att hinna med dem. De var faktiskt mcpoliser. Då fick vi upp ögonen för att det är föraren det hänger på, så man skall inte klaga på hojen och säga att ett ev stenskott kostar för mycket. Vill man bara glassa på asfalten så får man visst göra det, men kalla det inte för att KUNNA köra hoj.:):):):)
Ps. en del känner sig liten förnärmade då jag påpekar det.

ja, det var så jag tänkte-att min hoj är perfekt att lära sig på!

Olle Å
2017-07-31, 16:50
[QUOTE=DonB;109135]ja, det var så jag tänkte-att min hoj är perfekt att lära sig på![/QUOTES

Själv körde jag en Honda Dominator i flera år, ca 12000 mil. Pendlade till jobbet under flera år , året runt. Den är väl ungefär som din hoj. Hade några lite sportigare hojar också, men har fallit tillbaka till Honda Transalp. Kanske inte bäst, men mycket bra på allt.:):):)
Ha det så kul.:):)

DonB
2017-08-03, 22:24
Nu har jag gjort Nordingrå runt med min handledare, så himla trevligt!
Små krokiga asfalterade vägar och fint väder samt att handledaren har en mycket god lokalkännedom.
Han har berättat en massa historier på varje litet "fiske läger" med sina små sjöbodar där vi stannade och vände.
Jag känner verkligen suget efter kortet nu!!

Olle Å
2017-08-07, 16:11
Nu har jag gjort Nordingrå runt med min handledare, så himla trevligt!
Små krokiga asfalterade vägar och fint väder samt att handledaren har en mycket god lokalkännedom.
Han har berättat en massa historier på varje litet "fiske läger" med sina små sjöbodar där vi stannade och vände.
Jag känner verkligen suget efter kortet nu!!

Det verkar som om du trivs med hojen. Ge dig ut och träna gruskörning, så får du väldigt mycket gratis då du skall köra upp.:):):):)

DonB
2017-08-08, 19:00
Det verkar som om du trivs med hojen. Ge dig ut och träna gruskörning, så får du väldigt mycket gratis då du skall köra upp.:):):):)

Det är så dåligt grepp i grus och sand med nuvarande däck, få se om jag kan uppgradera till "nabb" däck..

Olle Å
2017-08-08, 20:26
Det är så dåligt grepp i grus och sand med nuvarande däck, få se om jag kan uppgradera till "nabb" däck..

då är det mer spännande. Finns en uppsjö av grova däck. TKC 80 är ett exempel. Maxxis har supergrova.
Kolla på endurodäck om du vill ha däck som går bra på både grus och asfalt.:):):)

DonB
2017-08-09, 10:18
då är det mer spännande. Finns en uppsjö av grova däck. TKC 80 är ett exempel. Maxxis har supergrova.
Kolla på endurodäck om du vill ha däck som går bra på både grus och asfalt.:):):)

Ok, ska göra det.
Tack för tipset!

DonB
2018-01-06, 12:10
Ok, upptäckte till min fasa när teoriböcker inköpts och studerats att min dr650 inte är godkänd vid förarprov!
Den har bara 33kw och minikravet fram till slutet på 2018 är minst 40kw, för att sedan bli 50kw.
Jag tänkte att jag kunde söka dispens men svaret jag fick från myndighet var att det inte är någon mening och att fråga kostar 1200:- oavsett resultat. Så jag tänkte att nu skiter jag i kortet och lägger ned, jag har inte ekonomi att köpa eller hyra mc.

Men då. .

Får jag från oväntat håll köpa en gammal mc för i princip ingenting, den behöve naturligtvis kärlek för att rulla igen. Den har stått ute i x antal år.

Det är en Suzuki GS850 från 79.
Bromsar ur funktion, elsystemet lever sitt eget liv, vajrar fastrostade osv...
Men nu efter x antal timmar

Är den redo för besiktning!

Gissa om jag är glad och taggad!

DonB
2018-01-06, 12:11
Den har över 50kw..

Olle Å
2018-01-07, 10:16
Den har över 50kw..

Jag hade en sådan hoj några år. Med lite lagom grova däck gick det mycket bra att köra grus med den. Den gick mycket lugnt och fint på låga varv, men blev lite ilsken då man varvade. Väldigt stadig och med fin balans. det enda som var lite lurigt, var att tändsystemet med brytarspetsar var lite dåligt, så man fick hålla koll på brytarna, lätta att justera. Kommer ihåg att det var lite knöligt att byta luftfiltret. En mycket trevlig hoj. Kom ihåg bara att kolla oljan i kardan också.:):):)

DonB
2018-01-09, 09:55
Trevligt att höra!

Det är ursköljt och ny olja/ filter i alla för olja avsedda hålrum!
Jag har sett att det finns möjlighet att enkelt byta ut brytarna mot elektronisk tändning men det får bli längre fram i tiden. Det lär vara problem med laddningsregulatorn också på dessa, min fungerar än men ska titta på en uppdatering även där.

Nu väntar jag på att snön ska vika hädan.....

Olle Å
2018-01-09, 21:54
Trevligt att höra!

Det är ursköljt och ny olja/ filter i alla för olja avsedda hålrum!
Jag har sett att det finns möjlighet att enkelt byta ut brytarna mot elektronisk tändning men det får bli längre fram i tiden. Det lär vara problem med laddningsregulatorn också på dessa, min fungerar än men ska titta på en uppdatering även där.

Nu väntar jag på att snön ska vika hädan.....

Jag gillar snön, bara det inte är för kallt. Har ju sidvagn på hojen, så väglaget spelar ingen större roll, ju isigare ju bättre för då får ju dubbarna fint grepp.
Att byta till el-tändning är nog en bra idé.:):):)

DonB
2018-02-19, 21:37
http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=688&pictureid=4108

Jag råkade lacka om den....

DonB
2018-05-13, 00:10
http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=688&pictureid=4121
Besiktad och godkänd!

Fast det är något knas med laddningen, kommer och går.
Ska mäta statorn kall och varm, sedan regulatorn så mycket det nu går..

Den ska få bära mig genom risk utbilning och prov, sedan om den fortfarande går
- ut på nya spännande äventyr!

DonB
2018-05-13, 18:25
Laddning fixad, det var väldigt oxiderade kontakter som var problemet..

Ove
2018-05-13, 21:38
Den ska få bära mig genom risk utbilning och prov, sedan om den fortfarande går
- ut på nya spännande äventyr!

:) Lycka till! Du en väldigt bra kombo av hojar för spännande äventyr. Häng bara på ett par väskor och sen ut och se världen... :cool:

Säg till när du passerar så kan jag bjuda på kaffe. ;)

DonB
2018-05-17, 19:25
http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=688&pictureid=4122

:-D
Självklart!

Bild från övningstur i härligt väder!

Olle Å
2018-05-18, 10:02
En sådan 850 GS hade jag några år. Med lite grövre mönster var de kalas att köra även på grus med, trots att den är ganska tung. Enda problemet var ju att tändningen ville ändra sig då och då.

DonB
2018-05-30, 23:00
Teorin avklarad!
Uppkörning 28/6, jag är på gång så att säga!
Måste bara byta vevaxeltätning som pajat.... :-/

Nina
2018-05-31, 06:23
Teorin avklarad!
Uppkörning 28/6, jag är på gång så att säga!
Måste bara byta vevaxeltätning som pajat.... :-/



Grattis, mer än hälften avklarat nu. :-)

DonB
2018-06-04, 06:08
Grattis, mer än hälften avklarat nu. :-)

Tack! :)
Och nu har jag fått hem ny vevaxeltätning så strax är hojen igång igen! :D

Nina
2018-06-04, 06:28
Tack! :)
Och nu har jag fått hem ny vevaxeltätning så strax är hojen igång igen! :D

Härligt. :)

DonB
2018-07-29, 16:40
Fyrtiomil senare, kopplings haveri...
Men det var trevliga mil..

Olle Å
2018-07-30, 10:35
Fyrtiomil senare, kopplings haveri...
Men det var trevliga mil..

vilken av dina hojar gäller det?

DonB
2018-08-01, 19:21
Det är 850, ska rivaren när jag är tillbaka från sem.
Det går inte att frikoppla, hävarmen på kåpan går ej tillbaka till rätt läge. ..

Nina
2018-09-16, 20:16
Det är 850, ska rivaren när jag är tillbaka från sem.
Det går inte att frikoppla, hävarmen på kåpan går ej tillbaka till rätt läge. ..

Hur har det gått med hojen?

DonB
2018-09-21, 20:49
Hur har det gått med hojen?

Det som motsvarar urtrampningslagret på bil har havererat. Det blir ett projekt för vintern.

Jag hyrde en hoj och nu har jag även tagit mc A kortet! :)

Jag rullar på min suzuki Dr650 dakar resten av denna säsong, det är oerhört trevligt att äntligen vara fri!

Ha det gott!

DonB
2018-10-09, 22:37
Det som motsvarar urtrampningslagret på bil har havererat. Det blir ett projekt för vintern.

Jag hyrde en hoj och nu har jag även tagit mc A kortet! :)

Jag rullar på min suzuki Dr650 dakar resten av denna säsong, det är oerhört trevligt att äntligen vara fri!

Ha det gott!


Nu är kopplingen fixad och jag utnyttjar sista fina dagarna av att köra GS850!

Nina
2018-10-10, 20:27
Nu är kopplingen fixad och jag utnyttjar sista fina dagarna av att köra GS850!

Härligt! Mycket nöje nu, det är vackert ute nu. :)

DonB
2018-10-14, 09:58
Och nu "Brittsommar"!!
Fantastiskt härligt, fast akta sig för löviga vägar förstås..

DonB
2020-01-08, 22:15
7447
Jag var iväg på min första längre tur i höstas, från Mjällom högakusten till oscarshamn där jag besökte nära vänner. Stannade och slog upp tältet bredvid vägen, hade fint väder hela turen. tittade in på ett mc museum "mccollection" på Tidö slott, fina grejjer där!

Nu längtar jag till nästa säsong för nya äventyr!!
Kanske på ny hoj, håller på och pillar på en suzuki gsx 750 - 84... :rolleyes:
Ha det gott där ute och kör med förstånd.

baggen1970
2020-01-09, 07:56
Hoppas själv på fina hoj turer 2020 bara jag får ihop min motor :hmmmm2:
Har haft en Gsx750 själv för några år sedan , rolig och helt ok hoj för sin ålder , bytte till stålomspunna bromsslangar och fick en trevlig bromsuppgradering på köpet :D

DonB
2020-01-12, 13:43
Ok, ska titta på nätslangar...
Tack för tipset.

DonB
2020-04-10, 15:02
7556
Bytt både fram å bak samt ändrat färg.. Det går framåt, ska bygga nya instrument och koppla ihop allt..

Jag menar att jag tagit bort "ankstjärten" och bytt framlyse samt testar ny färg..

baggen1970
2020-04-11, 08:47
7556
Bytt både fram å bak samt ändrat färg.. Det går framåt, ska bygga nya instrument och koppla ihop allt..

Jag menar att jag tagit bort "ankstjärten" och bytt framlyse samt testar ny färg..

Kul att det händer saker :-)
Fått ihop min och varit ute och luftat den några gånger redan med ett stort leende :-)

DonB
2020-04-24, 15:18
Härligt!!
jag har varit ute och luftat min andra gamla tjoff, det är trevligt!