handdator

Visa fullständig version : Varför har costom MC inte Abs?



GhostRider
2017-07-10, 12:02
Som rubriken säger, varför har dem flesta costom mc inte Abs?
Har kollat på en del costom cyklar men alla verkar sakna Abs , är det pga av någon speciell anledning eller behövs inte Abs helt enkelt?

Jag tänker typ hur det blir vid extrem hårda inbromsningar hur fabrikanten tänkt att cykeln ska beté sig då?

Någon som vet?

MEHall
2017-07-10, 20:13
Costom?:confused: Vad är det? Vet att offroad, street och custom finns åtminstone. ;) Är det Custom du menar så beror det väl på att den typen av motorcykel inte körs som raketer och därför är lite lättare att stoppa. ;)

Det är egentligen upp till oss konsumenter att kräva vilka funktioner en hoj ska vara utrustad med. Kan ju vara så att det inte är något Glidar/Custom hojar förare prioriterar.

Har själv en gammal Honda från 80 och är väldigt medveten om att ABS i stort sett inte fanns på hojar då, därför kör jag inte hårdare än att jag kan stoppa hojen säkert. ;) :rolleyes:






:cool:

Jan-Olov
2017-07-10, 21:19
Detta vet inte jag men antar att glidarhojarna som övriga inte hade ABS från den tiden, moderna glidare har ABS kolla på HD och liknande.

MEHall
2017-07-11, 17:01
Se där! ;):D:rolleyes:








:cool:

Delerium
2017-07-12, 09:59
Min Fat Bob från 2013 har ABS. Vad jag vet så har alla nya H-D det. Vet inte om det syns på bilden men på vänstersidan går det förutom bromsslangen även en kabel ner längs denna som går till sensorn. H-D har valt att inte använda sig av en utvändig krans då detta inte passar in så väl i utseendet. I stället är sensor-ringen magnetisk och sitter inne i navet.

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=633&pictureid=4045

GhostRider
2017-07-14, 00:31
Ja det kanske stämmer , tycker ändå det borde vara standard på nya hojar men det är bara vad jag tycker.

Cy2
2017-07-14, 09:40
Ja det kanske stämmer , tycker ändå det borde vara standard på nya hojar men det är bara vad jag tycker.

Alla nya motorcyklar som säljs 2016 måste ha ABS.

Delerium
2017-07-14, 10:39
Alla nya "custom" jag har kollat på har haft ABS.

GhostRider
2017-07-16, 23:03
Alla nya motorcyklar som säljs 2016 måste ha ABS.


Gäller det endast 2016 och framåt? Varför har man inte haft det tidigare?

Delerium
2017-07-16, 23:08
Gäller det endast 2016 och framåt? Varför har man inte haft det tidigare?

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nya-MC-reglerna-beslutade/

Jan-Olov
2017-07-17, 20:03
Gäller det endast 2016 och framåt? Varför har man inte haft det tidigare?

Jag tror att lagen har styrt detta, marknaden är överhopad av äldre customhojar som inte har ABS.
Vill du hitta en med detta så skall det inte vara svårt men priset hänger nog med då.

Röjkvist
2017-07-18, 10:10
Bra att det blir ABS på alla sorters hojar.
Bakhjulsbromsande custompiloter finns det tyvärr alldeles för gott om

GhostRider
2017-07-18, 18:25
Men hur blir det om man tvärbromsar med en costom? Fick samma fråga på teoriprovet om hur man ska bromsa med en MC utan Abs ? Ska man bromsa mest med bakhjulet eller framhjulet eller båda?

Delerium
2017-07-18, 21:03
Det heter custom, inte costom. Och det händer samma sak som om man tvärbromsar med vilken annan hoj som helst beroende på trafiksituation, väglag, förare och om den har ABS eller inte, vilket som sagt alla nya hojar har.

Cy2
2017-07-19, 11:23
Men hur blir det om man tvärbromsar med en costom? Fick samma fråga på teoriprovet om hur man ska bromsa med en MC utan Abs ? Ska man bromsa mest med bakhjulet eller framhjulet eller båda?

På samma vis som en utan ABS.
handbroms till största delen, oftast klarar man sig med handbromsen.
Finns det kombibromsar aktiveras både fram och bak oavsett vilken som används.

Vid en kraftig inbromsning sjunker din motorcykel fram till vilket gör att den blir lättare bak.
Kraftigt tryck på bakbromsen gör att det är lättare att låsa bakhjulet.

Tror att du blandar ihop ABS med kombibroms. Dessa kan vara kombinerade.

Öva din bromsteknik så du får känslan i hur mycket bromskraft du behöver fram respektive bak innan hjulen låser sig om du inte har ABS.

GhostRider
2017-07-19, 11:35
På samma vis som en utan ABS.
handbroms till största delen, oftast klarar man sig med handbromsen.
Finns det kombibromsar aktiveras både fram och bak oavsett vilken som används.

Vid en kraftig inbromsning sjunker din motorcykel fram till vilket gör att den blir lättare bak.
Kraftigt tryck på bakbromsen gör att det är lättare att låsa bakhjulet.

Tror att du blandar ihop ABS med kombibroms. Dessa kan vara kombinerade.

Öva din bromsteknik så du får känslan i hur mycket bromskraft du behöver fram respektive bak innan hjulen låser sig om du inte har ABS.

Ja det är nog smart , ska nog öva på bromstekniken så att man känner hur hojen reagerar.

pentti01
2017-07-29, 08:47
Jag har mekanisk ABS ; spelar ingen roll hur mycket jag tar i , får ändå inte framhjulet att låsa sig ;)

Per Lindström
2017-09-29, 10:53
På torr väg, är det till 90% framhjulet som bromsar, bakbromsen används mest i början för att flytta fram tyngdpunkten.
Jag har inte ABS, men skulle gärna ha det.

Per Lindström
2018-06-04, 12:56
Jag har mekanisk ABS ; spelar ingen roll hur mycket jag tar i , får ändå inte framhjulet att låsa sig ;)

Kör lite Nekro på tråden, japp jag har också "mekanisk ABS". :D

kinesen
2018-06-05, 08:18
En av anledningar att Suzuki Intruder M1800 inte importeras mer. Det var något med avgas oxo. Sista året var 2016

Nina
2018-06-05, 08:26
Nu ska jag vara lite kaxig:

– Vi som kan bromsa behöver ingen ABS. :rofl: