Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > Bloggar > Nina & motorcyklarna

Svara

Dela Ämnesverktyg
Gammal 2017-05-17, 14:51   #1
Nina
Bloggare

Ninas avatar

Reg.datum: maj 2007
Hoj: Roliga

Standard Är det bara för...

…att jag är kvinna som man gör så här eller för att man tycker jag måhända ser dum ut?

Jag köpte en Mazda 6 för några år sen, den senaste snygga modellen. Den är tänkt att vara familjebil som ska ta oss från A till B under många års tid, utan krångel eller stillastående. Bilen min man hade köpt in före Mazdan åt mig brann i förarsätet med mig sittandes på det mitt under en färd. Gamla bilar, nja billigt men bra? Så jag kunde inte köra den gamla bilen, satt alltid och sniffade efter en ny brand och lukt så nä, bort med den. Nu ska jag bestämma bilvalet och jag ska trivas med den också.

Kraven var en del, den ska kunna ta hela familjen, inkl div husdjur och dessutom dra husvagnen på 1380 kg på B-körkort PLUS vara billig i drift och ägande.
En efter en betades bilar bort och jag hade hela tiden ett gott öga för den där röda Mazda 6 kombi jag sett på reklamen, tusan så snygg den är.

Det visade sig att Mazdan prickade in alla kraven jag hade på nästa bil, lika stor som en Volvo V70 men betydligt billigare i både skatt och körande och kunna svälja allt baktill. Ett stort plus var ju att den får dra vår stora husvagn på mitt B-körkort.

Nu, nästan fyra år senare i höstas strax före vintern började jag få lite problem med handbromsen, spaken tog högre och högre upp i bilen och jag tänkte att vajern töjer nog bara ut sig. Men det där ser de på servicen, tänkte jag och beslöt att de kikar på den på servicen för det är ju dags snart. Det är ju 10 års garanti på bilen ändå.

Men det visade sig att verkstaden Torvalla Bil AB i Haninge fuskade med kontrollerna på bilen. Man glömde visst titta under på både stötdämpare och bromsok. Men man kom ihåg att kryssa i det i journalen som en åtgärd man ska ha gjort. Man t o m påpekade att jag har väldigt fina bromsar på bilen och inte ett ämne än för service i form av byte av bromsklossar.
– Ja inte undra på, jag motorbromsar ju mest så jag hade undrat om de hade hunnit slitas ut redan, svarade jag och vände hem med bilen.

Handbromsen tog högre och högre upp och till slut fastnade den just som min man var ute och körde med bilen. Va f..? sa jag när han ringde mig och berättade. Har inte Torvalla Bil kollat?? undrade jag förvånat och ringde upp dem. – Ja jo, vi har ju förstås haft ett par tre bilar inne på goodwill-ärende på just bakre bromsoket, ursäktade man sig och även la till att det där kan ske över en natt.

– Ser jag dum ut? Handbromsen har tagit sämre sen flera månader tillbaka, det är inget som sker över en natt bara så där! Ni har inte kollat helt enkelt, kontrade jag med.

De erbjöd sig att ta en titt och oj, stötdämparen har visst läckt ut olja… Så vi frågar Mazda Sverige om de kan ta det som goodwill-ärende, menade Torvalla Bil.

Än inget svar från Torvalla Bil och det här rinner säkert ut i sanden som amen i kyrkan.

Enligt serviceprotokollet har de kryssat i att de kollat bromsar och stötdämpare på bilen. Riktigt less på tilltaget så Mazda i Japan har nu fått kopior med förklaringar att det kryssats i punkter på servicen och man har inte ens utfört dem. Att en auktoriserad serviceverkstad för Mazda fuskar med varumärket Mazda genom att inte kolla alla punkter enligt schema, att jag köpte bilen just för att det var 10 års garanti på bilen och att jag kräver att den auktoriserade verkstaden faktiskt följer serviceprotokollen. Och att sånt här fusk kan skada varumärket Mazda, folk kommer säga att bilen har usel kvalité när den börjar krångla, när det egentligen är en verkstad som inte fullföljer det de är ålagda att göra från Mazda i Japan.

Vi bytte till sommardäck när det skulle bytas och jag passade på att kika, stötdämparen hade en rejäl mängd smuts, den har läckt lääänge för så mycket smuts som den hade hade det aldrig samlats över en natt.

Medan Torvalla bil kikade under bilen letade jag upp en annan auktoriserad verkstad och jag sa som det var att de kan räkna med att jag målar nagellack eller nåt på oljefilter etc, på punkter som ska kollas och åtgärdas, att det är därför jag tar kontakt eftersom Torvalla Bil AB fuskat på servicen nu senast. – Skriv gärna in detta så ni vet om det när jag kommer med bilen vid nästa service.

Gör man så här för att jag är kvinna? Tror man verkligen att jag inte har koll på grejerna? Jag som mekat själv tidigare på mina bilar, och nu även på Scramblern?

I nöden prövas vännen.
Nina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-17, 21:16   #2
pentti01
Medlem

pentti01s avatar

Reg.datum: jun 2011
Bor: Storvik
Hoj: Yamaha XJ900.

Standard

,,,,oj oj oj oj,,, det låter som ett jobbigt ärende att få rätsida på,, hoppas ni får det !!!
Själv tror jag inte att det beror på dig , utan dom slarvar o tar för givet att en del punkter inte behöver kollas. En mindre icke märkesbunden verkstad ,hade kanske gjort det bättre. Dom har inte råd att fuska !
Har en sådan här hemma som jag anlitar; han hittar otroliga saker som t.o.m. besiktningen missat,,
Hursom helst,, : hoppas ni får rätt till slut !
Gammal 2017-05-17, 21:30   #3
Nina
Bloggare

Ninas avatar

Reg.datum: maj 2007
Hoj: Roliga

Standard

Man måste lämna till aukt verkstad för att garantin ska gälla. Så fort man använt t ex Mekonomen eller annan verkstad så upphör garantin. Trist för Torvalla Bil, de trodde säkert inte att det skulle upptäckas.

På den tiden när Philipson Bil fanns (80-talet) hade jag lämnat in min nya Nissan på sin första service. Hade jobbet precis i närheten och nästa dag skulle jag till Norge med bilen.

Väl där i höjd med Trollstigen började bilen hosta och hacka. Upp med huven och felsöka, hittar ett skitigt luftfilter, oljefilter som såg ut att ha suttit sen Japan m m.
Vände på luftfiltret, putsade tändstiften och for hem. Nästa dag stod jag hos Philipson Bil, frågade efter verkstadschefen, tryckte upp den nystämplade serviceboken under näsan och tog med karln ut. Öppnar huven, visar oljestickan, tändstift, luftfiltret och frågar om han tycker bilen ser servad ut.
Han höll inte med och erbjöd sig att göra om servicen.

– Aldrig att ni petar på min bil igen, jag åker till Mälarvik så får de fakturera er för backjobbet.

På Mälarvik hittade de nagellack på allt som skulle bytas och innan jag rullade ut bilen kollade jag på allt under huven medan de såg på.

Jag behövde aldrig klaga på följande servicar efter det.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

I nöden prövas vännen.
Nina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hi hi, bara ca 4,6 kvar Nina Nina & Motorcyklarna - Arkiv 3 2010-08-17 07:02
Den bara dog... Vallejos Mekhörnan 10 2010-04-11 20:31
Ritsch! sa det bara... Nina Nina & Motorcyklarna - Arkiv 4 2009-12-06 19:23
350 mil bara?? Nina Nina & Motorcyklarna - Arkiv 2 2008-08-07 10:00
Bara jag som är åkrädd? pewa Övrigt hojsnack 24 2007-09-18 23:07

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson