Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > Bloggar > Nina & motorcyklarna

Svara

Dela Ämnesverktyg
Gammal 2018-11-07, 15:42   #1
Nina
Bloggare

Ninas avatar

Reg.datum: maj 2007
Bor: I mitten
Hoj: Triumph, Husqvarna + BMW

Standard Snö tack

Har sån sjuk längtan till vintern och massor av snö så jag kan ta ut Husqvarnan och köra. Kan ta ut den nu med men suget efter att köra på snö är större än harva runt på asfalt och grus. Dessutom regnar det…

Bara jag som kör hoj på vintern? Varför har inga andra upptäckt det roliga med det? Ni missar nåt.

– Kylan
– Isen
– Snön

…slask…

Tror jag ska ta en semestervecka och åka till Dalarna och köra i vinter runt sportlovet. Varje dag hojkörning, på vita fina vägar. Det kan vara -20°C på morgonen när man kliver ut till frukosten, och ca -10°C mitt på dagen. I fartvinden kallare så klart. Och möte med en ev plogbil som tar upp hela vägbredden. Bara att kasta sig i snödrivan då.

Lite spännande är det ändå.
Nina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 07:01   #2
Lugna pucken
Medlem

Reg.datum: jul 2018
Bor: Norr/Väst om Sthlm
Hoj: Bandit

Standard

"Egentligen" letar jag efter en tråd om dubbning av däck (och vilka däck som kan ha bra gummiblandning för detta, samt för kallt före...), fast om du skriver med sådan passion om vinterkörning överlag kanske jag kan börja i andra änden: hojen som sådan? Är det dumt att ha en alltför tung? Min väger knappt 250 kg.
Nästa steg är om jag väl fått tag i/själv ordnat dubbat (har läst intressanta texter om detta (-: ) - ska jag i så fall skaffa extra hjul...? Har inte utrustning för att kränga av/på däck (^: Vad blir dyrare i längden?

Jag räds inte att ge mig ut i snö och is när jag kör andra fordon, eller föralldel springer...fast jag vill gärna ha lite "på fötterna" innan jag börjar experimentera med en stor Bandit o-:
Lugna pucken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 09:03   #3
Ove
Medlem

Reg.datum: aug 2009
Bor: Sjötorp
Hoj: Suz. DR650rse.

Standard

Veijo Saarelas hemsida kanske kan vara till hjälp. Han var ganska aktiv på forumet för några år sen men verkar ligga lågt med det för närvarande. Hemsidan kan kanske ge tips annars går det ju att kontakta honom.
Gammal 2018-11-08, 10:32   #4
Nina
Bloggare

Ninas avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lugna pucken Visa inlägg
"Egentligen" letar jag efter en tråd om dubbning av däck (och vilka däck som kan ha bra gummiblandning för detta, samt för kallt före...), fast om du skriver med sådan passion om vinterkörning överlag kanske jag kan börja i andra änden: hojen som sådan? Är det dumt att ha en alltför tung? Min väger knappt 250 kg.
Nästa steg är om jag väl fått tag i/själv ordnat dubbat (har läst intressanta texter om detta (-: ) - ska jag i så fall skaffa extra hjul...? Har inte utrustning för att kränga av/på däck (^: Vad blir dyrare i längden?

Jag räds inte att ge mig ut i snö och is när jag kör andra fordon, eller föralldel springer...fast jag vill gärna ha lite "på fötterna" innan jag börjar experimentera med en stor Bandit o-:
Jag har en gammal Husqvarna från 1968 (50 år ung i år!). Den har extra hjul, ena paret med dubb (bildubb) som funkar alldeles utmärkt. Den väger som mest 135 kg så inte tung att baxa runt. Men när den väl grävde ner sig med bakhjulet i snön en vinter blev den ofantligt tung att försöka lyfta upp igen. Aphu…
Den är även utrustad med skidor som enkelt hakas på och av. Skulle kunna göra en film vid tillfälle när den ska ut och hur jag fäster skidorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
Veijo Saarelas hemsida kanske kan vara till hjälp. Han var ganska aktiv på forumet för några år sen men verkar ligga lågt med det för närvarande. Hemsidan kan kanske ge tips annars går det ju att kontakta honom.
Ja Saarela var länge sen man läste nåt inlägg ifrån?
Gammal 2018-11-08, 10:33   #5
Nina
Bloggare

Ninas avatar

Standard

Här är förresten Saarelas hemsida.
Svara
Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tack och hej! rakarör Off topic 36 2012-12-11 20:26
tack för tiden här Nilsson Off topic 6 2010-04-23 13:24
Tack. Gibson Återfallsknutten - Arkiv 9 2009-08-03 21:29
Crosstips tack! fr0lle Offroad 5 2009-05-01 17:49

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson