Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > MC-relaterat > Mekhörnan

Svara

Dela Ämnesverktyg
Gammal 2018-08-02, 22:18   #1
Peppe90
Medlem

Reg.datum: aug 2018

Standard Slirande koppling Kawasaki VN1500

Hej! Jag köpte en Kawasaki vn1500 årsmodell 95 av en kompis. Hojen hade stått i 8 år och drev inte framåt. Jag tog hem hojen och bytte olja ( castrol power 1 10w40) men problemet kvarstod. Luftade kopplingen och då fungerade kopplingen perfekt. Var ute och provkörde och efter ca 1 mil börjar kopplingen slira, vände hemåt och kom precis hem med den. Pumpade ut all gammal vätska ur kopplingen, den var riktigt mörk. Fyllde på med ny olja och provkörde. Samma runda igen, kopplingen började slira när motorn blev varm, men inte alls lika mycket som tidigare. Kom hem igen och tog isär slavcylinder och huvudcylinder, rengjorde allt och monterade tillbaka. Var besvärlig att lufta men efter mycket om och men gick det. Provkörde idag och det fungerade fint i 2 mil som jag körde. Problemet löst tänkte jag. Ikväll tog jag en tur på ca 3 mil, på slutet började kopplingen slira, märkte det vid en omkörning. Det har blivit bättre hela tiden, men fortfarande inte bra. Är det någon på detta forum som kan tänka sig vad som är problemet eller har stött på något liknande? Väldigt tacksam för svar.

Mvh Peppe
Peppe90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 10:38   #2
Allan K
Medlem

Allan Ks avatar

Reg.datum: maj 2010
Bor: Åland
Hoj: Kawasaki Versys 650 ABS, Yamaha XV 1600 Wildstar

Standard

Hej!

Prova en annan olja.
Allan K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 22:24   #3
Olle Å
Medlem

Reg.datum: sep 2009
Bor: Borgvik, Värmland
Hoj: Honda Transalp 98:a, Yamaha XT 125 83:a

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Peppe90 Visa inlägg
Hej! Jag köpte en Kawasaki vn1500 årsmodell 95 av en kompis. Hojen hade stått i 8 år och drev inte framåt. Jag tog hem hojen och bytte olja ( castrol power 1 10w40) men problemet kvarstod. Luftade kopplingen och då fungerade kopplingen perfekt. Var ute och provkörde och efter ca 1 mil börjar kopplingen slira, vände hemåt och kom precis hem med den. Pumpade ut all gammal vätska ur kopplingen, den var riktigt mörk. Fyllde på med ny olja och provkörde. Samma runda igen, kopplingen började slira när motorn blev varm, men inte alls lika mycket som tidigare. Kom hem igen och tog isär slavcylinder och huvudcylinder, rengjorde allt och monterade tillbaka. Var besvärlig att lufta men efter mycket om och men gick det. Provkörde idag och det fungerade fint i 2 mil som jag körde. Problemet löst tänkte jag. Ikväll tog jag en tur på ca 3 mil, på slutet började kopplingen slira, märkte det vid en omkörning. Det har blivit bättre hela tiden, men fortfarande inte bra. Är det någon på detta forum som kan tänka sig vad som är problemet eller har stött på något liknande? Väldigt tacksam för svar.

Mvh Peppe
Har råkat ut för något liknande. Plockade ur lamellerna och tvättade dem. Det funkade bra. Hade en Honda som fick syntetolja och började slira på kopplingen. Bytte till mineralolja och gick sedan klockrent.
Olle Å är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 16:50   #4
Peppe90
Medlem

Reg.datum: aug 2018

Standard

Okej tack för svar. Kan ju räcka med att tvätta lamellerna då, den har ju som sagt stått i 8 år. Ska jag byta till en annan olja eller ska castrol 10w40 funka?
Peppe90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
VN1500 avgassystem Nezze Custom 5 2017-09-17 20:31
Kawasaki VN1500 Mean Streak -02 Janu4ri Min hoj 69 2015-07-14 20:30
Slirande koppling Wildstar Matte1 Mekhörnan 1 2011-07-12 18:54
Slirande koppling mybba Mekhörnan 2 2011-05-08 20:09
Slirande koppling - gsx 1100 ef -84 Guran 65 Mekhörnan 5 2009-11-01 17:23

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson