Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > Bloggar > Nina & motorcyklarna

Svara

Dela Ämnesverktyg
Gammal 2018-08-03, 08:29   #1
Nina
Bloggare

Ninas avatar

Reg.datum: maj 2007
Bor: I mitten
Hoj: Triumph, Husqvarna + BMW

Standard Kör ni hoj i hettan?

Så olidligt varmt ute, kan inte minnas NÅN sommar där det varit så här fuktigt, hett och så här länge. Det har inte blivit många mil på nån hoj för mig, jag tummar helst inte på skydden och kör i t-shirt och shorts. Även om jag själv skulle köra sansat och ansvarsfullt så finns det tyvärr andra i trafiken som inte kör så. Det vore synd att krascha hela säsongen för att man måste köra hoj i denna hetta och tummat på säkerheten och skydden.

Skydden skyddar inte till 100% men skadorna blir mindre om man ramlar än om man kör med t-shirt och shorts. Härom dagen kördes jag om av en mc-förare, ingen t-shirt eller shorts. Trodde faktiskt han körde helt näck förutom hjälm men jag såg nåt smått som kallingar eller om det var badbrallor precis när han kommit om mig. Det gick en rysning i kroppen, kunde se för mitt inre hur fort det kan gå om man kör omkull tllls benpiorna syns. Min andra tanke var: Han har inte ramlat ännu.
Oftast är det så att den som ramlat vet hur ont det gör och hur skadad man blir och hur fort det går att ramla. Och tummar därför helst inte på säkerheten.

Kör ni när det är så här varmt och fuktigt ute?
Själv har jag mest tagit bilen, där finns ju kyla. Körde för några dar sen med full utstyrsel, fick knappt av mig brallor och jacka då skinnet blivit varmt och fuktigt. Borde kanske ha nåt tunt tyg på mig mellan jacka/byxa och kropp, så får jag av mig kläderna lättare. Jag blev rejält varm av att försöka få av mig alltihop.
Nina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-03, 09:50   #2
twintorsk
Medlem

Reg.datum: dec 2014

Standard

Kör hellre utan skydd än inknödd i en plåtlåda, ac eller ej
twintorsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-03, 10:09   #3
Nina
Bloggare

Ninas avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av twintorsk Visa inlägg
Kör hellre utan skydd än inknödd i en plåtlåda, ac eller ej
Jag är lite mer försiktig av mig, vill gärna komma hem hel och i alla fall fin.
Gammal 2018-08-03, 11:08   #4
Jan-Olov
Medlem

Jan-Olovs avatar

Reg.datum: sep 2007
Bor: Ljungby
Hoj: XL1000 Varadero

Standard

Jag har avstått från att köra, senast så skippade jag kraghandskarna och använde ett par korta arbetshandskar, gott när det blåser in in armarna,bättre än inget samt slopade halsduken. Nu vill jag inte för frugan skadade ryggen så jag vill inte riskera att hon står utan hjälp. Ryggen läker och jag får väll åka till hösten.
Gammal 2018-08-04, 21:36   #5
Mogens
Medlem

Reg.datum: sep 2007
Bor: Västbjörke / Trollhättan
Hoj: Yamaha XS 400

Standard

Kör med Draggin jeans och jacka, mc-handskar typ sommar, Mc-stövlar och rygskydd.
Mogens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 08:04   #6
Ove
Medlem

Reg.datum: aug 2009
Bor: Sjötorp
Hoj: Suz. DR650rse.

Standard

Besiktigade hojen sent, i Maj, sen kom första värmeböljan. När det blev någon ganska sval dag tog jag en kortare tur på 3 - 4 mil men sen har hojen stått stilla. Istället har jag använt scootern på kortare turer i moppefart utan MC-kläder. Tröttnat redan vid tanken på påklädning i värmen. Får väl bli lite köra sen under hösten.....
Gammal 2018-08-05, 11:26   #7
Nina
Bloggare

Ninas avatar

Standard

Imorgon blir det nog en hojtur redan på morgonen. +19° C här hemma, det ser riktigt lovande ut.
Svara
Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson