Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > Motorcyklar > Offroad

Svara

Dela Ämnesverktyg
Gammal 2013-01-27, 19:36   #1
Tjita1
Medlem

Reg.datum: sep 2012
Bor: Skåne

Standard KTM 1190 Adventure R vs Triumph Tiger Explorer

Ja, åsikter om de båda, vem är mest prisvärd osv? Provsatt båda på mässan, och jag tyckte nog att jag satt lite bättre, mer upprätt och avslappnat på nåt vis, men det kan man kanske liga göra med bar risers på KTM:en?

Edit: Explorer XC tänkte jag på, men det är ju i princip samma..

Senast redigerad av Tjita1 den 2013-01-27 klockan 19:41.
Tjita1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-27, 22:20   #2
Molgan
Medlem

Molgans avatar

Reg.datum: maj 2008
Bor: Luleå
Hoj: XT660 Z -08

Standard

Sittställning hit och sittställning dit.. Det går att justera. Betydligt svårare att justera styrgeometrier, försprång, effektkurvor, motorkaraktär, serviceintervall, osv, osv..

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!
Molgan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-27, 22:40   #3
Molgan
Medlem

Molgans avatar

Standard

Varför kan jag inte editera grejer på det här forumet när jag sitter på min förbannade padda?!

Edit: om man tycker att explorer och explorer XC är i princip samma ska man välja explorern, helst inte XC. Vill man däremot använda hojen till vad den ser ut att kunna ska man välja KTM'n. Säger detta inte för att raljera utan för att enligt mig så är Trajjan en gathoj som försöker se äventyrlig ut, medans KTM'en är en offroad som man försökt göra gatusmart. Så KTM = redo för racing, Trajja = dagdrömmerier. Kommer jag att få mycket skit nu? Ös på! =)

Citat:
Gammal 2013-01-28, 00:03   #4
Tjita1
Medlem

Standard

Inte från mig iaf, jag är själv mest inne på KTM:en. Satt jävligt bra på Ducatin, men den är ju i en egen prisklass, den vågar man ju knappast köra vidare på när asfalten ta slut..
Gammal 2013-01-28, 08:12   #5
TMax500
Medlem

TMax500s avatar

Reg.datum: feb 2010
Bor: Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj: Triumph Thruxton, Triumph Sprint ST, Kawasaki J300

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
Säger detta inte för att raljera utan för att enligt mig så är Trajjan en gathoj som försöker se äventyrlig ut, medans KTM'en är en offroad som man försökt göra gatusmart. Så KTM = redo för racing, Trajja = dagdrömmerier. Kommer jag att få mycket skit nu? Ös på! =)
Dagdömmeri är väl kanske ett udda uttryck... Dagdrömma om lerhål?
Men du har en poäng så vitt jag läst testerna rätt. Explorer kan kanske sägas vara en långfärdshoj med god kapacitet för dåliga vägar, men ingen skogshoj. KTM:en är nog mer "skogig" om man prioriterar det.
TMax500 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 11:07   #6
Tjita1
Medlem

Standard

Hur känns det att hantera en så stor hoj när vägarna är "sämre"? Upplevde det när jag provsatt den som att jag hade rätt dålig kontakt med hojen, men det är förstås annorlunda när man kör den.
Gammal 2013-01-28, 12:31   #7
engström67
Medlem

engström67s avatar

Reg.datum: jan 2010
Bor: borlänge

Standard

Ktm,en är ju läcker OCH mycket effekt.Själv väntar jag ju som sagt på min explorer xc.Vill ha en xc bara för att det är snyggare med ekerhjul och gillar den gröna färgen.Ktm,en måhända är en bättre grusmaskin men jag ska inte åka så mycket grus,visst blir det väl lite sådana vägar med Men är ju inte syftet med köpet även om många säger vad dom är till för,oftast dom som aldrig kommer att köpa något liknande.Är det grusmaskin jag ska ha så finns det lättare smidigare maskiner.Kvalitetsmässigt tror jag knappast Ktm,n har nått att säga till om,OCH den har kedja,och är dyrare än Trajjan om man vill ha samma utrustning.Multistradan är ju en kanon maskin,men dyr och går som fan,sedan dyra servicar precis som Ktm.Allt är väl sedan en smaksak

Senast redigerad av engström67 den 2013-01-28 klockan 12:42.
engström67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 21:28   #8
Tiger of
Medlem

Tiger ofs avatar

Reg.datum: maj 2011
Bor: Bergslagen och Stockholm
Hoj: Triuph Tiger Explorer

Standard

Citat:
Varför kan jag inte editera grejer på det här forumet när jag sitter på min förbannade padda?!

Edit: om man tycker att explorer och explorer XC är i princip samma ska man välja explorern, helst inte XC. Vill man däremot använda hojen till vad den ser ut att kunna ska man välja KTM'n. Säger detta inte för att raljera utan för att enligt mig så är Trajjan en gathoj som försöker se äventyrlig ut, medans KTM'en är en offroad som man försökt göra gatusmart. Så KTM = redo för racing, Trajja = dagdrömmerier. Kommer jag att få mycket skit nu? Ös på! =)
Ingen orsak,du har så många gånger tidigare visat dina känslor för Triumph, att det här var inte oväntat.
Jag var och provsatte alla "adventures" och Triumph Explorer kändes bäst, som det gjorde innan jag köpte den.Nu kan de nog vara att man vant sig, under ca 1000mils körning.
KTM, kändes mer häftig när man läste om det första gång, Explorer var motsatsen, den var bättre i naturen än i bilder och tester.
Men man köper ju en hoj för sig själv, oftast en kompromiss, för mig är det Explorer

Senast redigerad av Tiger of den 2014-04-04 klockan 21:39.
Tiger of är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-29, 12:07   #9
Molgan
Medlem

Molgans avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tiger of Visa inlägg
Ingen orsak,du har så många gånger tidigare visat dina känslor för Triumoh, att det här var inte oväntat.
Eh, jag har aldrig uttryckt mig negativt om Trajja? Gillar märket. Däremot kan en viss bitterhet skina igenom när jag pratar om stora äventyrshojar, men det är sviter från lanseringen av superteneren. (Förväntan på att nuuu kommer en hoj som ger 660Z-konceptet en motor och komponenter som motsvarar chassit, men så kom det ytterligare en överjäst långfärdslimo för 60+are med ryggproblem (där kom den där bitterheten igen, behöver terapi).)

Citat:
Gammal 2013-01-29, 14:07   #10
engström67
Medlem

engström67s avatar

Reg.datum: jan 2010
Bor: borlänge

Standard

Citat:
Eh, jag har aldrig uttryckt mig negativt om Trajja? Gillar märket. Däremot kan en viss bitterhet skina igenom när jag pratar om stora äventyrshojar, men det är sviter från lanseringen av superteneren. (Förväntan på att nuuu kommer en hoj som ger 660Z-konceptet en motor och komponenter som motsvarar chassit, men så kom det ytterligare en överjäst långfärdslimo för 60+are med ryggproblem (där kom den där bitterheten igen, behöver terapi).)
Superteneren är ju en kanon hoj.Kört 3000mil med min och mer än nöjd,en riktig gruspiskare om man väljer rätt däck.Även ett under vid snabb touring på krokiga vägar,mycket,mycket hoj.Jag byter bara för att det är kul att testa nått annat.Men alla dom här stora offroadarna har ju fått ett ryckte om sig att vara klumpiga i skogen,men dom hör ju hemma där lika mycket som alla suvvar som går efter vägarna,speciellt på Östermalm,ska föreställa Jeepar men värdelösa utanför vägen
engström67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Triumph explorer xc engström67 Offroad 37 2014-03-12 18:36
Triumph 1200 Explorer namn Touring 58 2013-05-03 14:52
Triumph Tiger Explorer 1200 Mats Liifv Touring 47 2012-06-25 15:25
triumph explorer vs honda crosstourer engström67 Offroad 30 2012-06-02 00:01
Triumph Adventure 770! BIG1 Offroad 10 2010-10-07 17:32

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson