Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > Övrigt > Off topic

Svara

Dela Ämnesverktyg
Gammal 2017-10-05, 23:26   #5341
räven
Medlem

rävens avatar

Reg.datum: okt 2007
Bor: Linneryd
Hoj: BMW1200GS

Standard

Bra någon skriver här. Kört omkring en del i sommar. Lite Norge å ganska mycket småvägar i närområdet. Besökt en del platser man körde innan man fick köra. Kollat platser man va för länge sedan. Träffat folk som är ganska reserverade innan man tar av hjälmen. Noterat att gråhåriga vill prata med andra gråhåriga. Folk berättar om sin by å öden i trakten. Ökat att använda hojen att komma till avlägsna platser. Blivit lurad att köra 6 mil för att nå en plats som tar 5min med linbana. Ungefär så har sommaren varit.
Gammal 2017-10-19, 18:16   #5342
Ove
Medlem

Reg.datum: aug 2009
Bor: Sjötorp
Hoj: Suz. DR650rse.

Standard

Olle Å har just lämnat för att resa hem till Borgvik. Trevligt besök som kom på sin specialdesignade sidvagnsTransalp med nykonstruerad gaffel.

Vi gjorde ett besök till Lidköping där vi provkörde elhojar. Kul maskiner, Olle tog första turen och smög iväg som en ande. Jag gick ut för att höra när han skulle komma tillbaka - ingen bra idé - han kom tillbaka lika tyst. Jag tog också några svängar på planen utanför och det kändes helt fantastiskt att den drog iväg så fint. Man hör nya ljud som däck mot asfalt, ljud från fjädring och lite sånt som jag inte riktigt kunde identifiera. Ett litet ylande kom från motorn när jag drog rullen i botten. Nackdelen fick vi läsa oss till - räckvidd och laddningstid men redan nästa år skall det bli bättre kapacitet. Utvecklingen går framåt så snart finns det hojar som räcker till för längre turer.

El är enligt min mening ett bra steg i rätt riktning och jag hoppas att fler alternativ kommer. Gamla Ottomotorn förtjänar att pensioneras efter 140 år i tjänst...

Tack för besöket Olle!
Gammal 2017-10-19, 19:07   #5343
räven
Medlem

rävens avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
Olle Å har just lämnat för att resa hem till Borgvik. Trevligt besök som kom på sin specialdesignade sidvagnsTransalp med nykonstruerad gaffel.

Vi gjorde ett besök till Lidköping där vi provkörde elhojar. Kul maskiner, Olle tog första turen och smög iväg som en ande. Jag gick ut för att höra när han skulle komma tillbaka - ingen bra idé - han kom tillbaka lika tyst. Jag tog också några svängar på planen utanför och det kändes helt fantastiskt att den drog iväg så fint. Man hör nya ljud som däck mot asfalt, ljud från fjädring och lite sånt som jag inte riktigt kunde identifiera. Ett litet ylande kom från motorn när jag drog rullen i botten. Nackdelen fick vi läsa oss till - räckvidd och laddningstid men redan nästa år skall det bli bättre kapacitet. Utvecklingen går framåt så snart finns det hojar som räcker till för längre turer.

El är enligt min mening ett bra steg i rätt riktning och jag hoppas att fler alternativ kommer. Gamla Ottomotorn förtjänar att pensioneras efter 140 år i tjänst...

Tack för besöket Olle!
Kul för gamla gubbar att prova elhoj. Har provat också. Jäkla vad det far iväg ljudlöst. Men jag vill köra småvägar till Borgvik på en laddning.
Gammal 2017-10-19, 19:46   #5344
Ove
Medlem

Reg.datum: aug 2009
Bor: Sjötorp
Hoj: Suz. DR650rse.

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
Kul för gamla gubbar att prova elhoj. Har provat också. Jäkla vad det far iväg ljudlöst. Men jag vill köra småvägar till Borgvik på en laddning.
Det kommer nog snart att vara möjligt... Kanske det ska till teknik som ännu inte finns presenterad, vi få hoppas...
Gammal 2017-10-19, 21:46   #5345
Olle Å
Medlem

Reg.datum: sep 2009
Bor: Borgvik, Värmland
Hoj: Honda Transalp 98:a, Yamaha XT 125 83:a

Standard

Citat:
Inga problem Jan. Du får sätta en sidvagn på hojen och ha extra batterier med.
Olle Å är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 21:53   #5346
Olle Å
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
Det kommer nog snart att vara möjligt... Kanske det ska till teknik som ännu inte finns presenterad, vi få hoppas...
Var med Ove idag och provade en ZERO elhoj hos MCkonsulenten i Lidköpig. Jädrans vad den drog iväg snabbt, men det som imponerade mest var ju dess förmåga att kunna krypa runt i mycket snäva svängar. Inget motordarr eller något slirande på kopplingen. Än så länge duger den nog bara till att vara en pendlar hoj med max 15-19 mil som körsträcka utan laddning. Kostnaden för strömmen blir ca en krona per mil.
Gammal 2017-10-20, 13:47   #5347
räven
Medlem

rävens avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
Inga problem Jan. Du får sätta en sidvagn på hojen och ha extra batterier med.
Känner mig lite ung för sidvagn än Olle.
Gammal 2017-10-21, 22:23   #5348
Olle Å
Medlem

Standard

Citat:
Känner mig lite ung för sidvagn än Olle.
Visserligen känner jag mig icke så gammal, men tränar i tid på min rullatorhoj.
Gammal 2017-10-21, 23:57   #5349
Evert
Medlem

Reg.datum: aug 2017
Bor: Mälardalen
Hoj: Triumph Raket

Standard Vårdhandikapp

Hej Ove Nu har jag ställt hojen för vintern Hällt olja i kylaren och glykol i motorn inte rosta eller frysa Samt lagt batteriet i frysboxen Känner mej trygg med detta
Evert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 11:01   #5350
tore
Medlem

Bor: Piteå
Hoj: Yamaha FJR 1300

Standard Hej "Gubbar"

Hej
Roligt se att ni finns o skriver på forumet vilket jag tyder som att ni är pigga o alerta

Har servat o vinterplacerat hojen sen ett par veckor tillbaka så nu är den klar för våren 2018

Just i dag är det klart o minus sju grader
tore är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson