Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > MC-relaterat > Mekhörnan

Svara

Dela Ämnesverktyg
Gammal 2018-07-02, 22:12   #1
Aurelius
Medlem

Reg.datum: jul 2018
Bor: Mölnlycke
Hoj: Triumph Thunderbird 900

Standard går ojämt

Hej
Irriterande, Triumph Thunderbird 900 från 2003, har börjat gå ojämnt och växlar mellan att fungera utmärkt och jämnt, till att tappa energi och får nästan varvas upp vid start från stillastående, den tappar alltså nästan helt drivkraft, ungefär som om den går på 2 av3 cylindrar.

Har tyvärr inte så stora mek-talanger men bytt tändstift och tittat på förgasarna som "ser" ok ut.

Följt trådar på forumet och utläser "förgasarmembran" men med ovant öga kan jag inte se ev läckor i dessa...

Finns det ngn som känner till ngn i Mölnlycke/Göteborg som kan meka med Triumph ?
Aurelius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-03, 10:56   #2
Nina
Bloggare

Ninas avatar

Reg.datum: maj 2007
Bor: I mitten
Hoj: Triumph, Husqvarna + BMW

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Aurelius Visa inlägg
Hej
Irriterande, Triumph Thunderbird 900 från 2003, har börjat gå ojämnt och växlar mellan att fungera utmärkt och jämnt, till att tappa energi och får nästan varvas upp vid start från stillastående, den tappar alltså nästan helt drivkraft, ungefär som om den går på 2 av3 cylindrar.

Har tyvärr inte så stora mek-talanger men bytt tändstift och tittat på förgasarna som "ser" ok ut.

Följt trådar på forumet och utläser "förgasarmembran" men med ovant öga kan jag inte se ev läckor i dessa...

Finns det ngn som känner till ngn i Mölnlycke/Göteborg som kan meka med Triumph ?
Har du rengjort bränslesystemet? Det kan finnas smuts däri. Byt bränslet, rengör/byt bränslefiltret.
Alt kan tändkabeln ha något brott så ena cylindern tappas. Hur ser tändstiften ut som du bytte? Bruna och torra?
När uppstår fenomenet? När den är varm eller oavsett arbetstemperatur?
Kan även vara tändspolarna, hojen är några år gammal så det kan vara en av dem. Det brukar sitta en tändspole per cylinder.

Lycka till, hoppas du hittar felet och även nån i din trakt som kan hjälpa dig felsöka/åtgärda.
Nina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-04, 18:26   #3
baggen1970
Medlem

Reg.datum: sep 2015
Bor: Göteborg
Hoj: Kawasaki ZRX1200

Standard

Haft liknande fel på en hoj jag hade och då var det flotörventilen som inte var tät så det kom lite för mycket bränsle in i en förgasare ibland och blötte ner stiftet så den gick dåligt och ibland gick den som vanligt .
Kolla med http://www.braigasen.se/konsultation.html ifall han kan säga om det är förgasare fel eller inte .
baggen1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 08:44   #4
Olle Å
Medlem

Reg.datum: sep 2009
Bor: Borgvik, Värmland
Hoj: Honda Transalp 98:a, Yamaha XT 125 83:a

Standard

Du kan ju börja med det allra enklaste och billigaste. Köp en flaska STP förgasar rengöring eller om du har insprutare, rengöring för det. Häll i en flaska och tanka fullt. Har du tur så släpper det efter kanske 5-6 mil. Har hjälpt mig några gånger. Har alltså hällt i hela flaskan. man kan upprepa detta någon gång per år men då i mindre mängd, bäst på hösten innan vinterförvaringen.
Olle Å är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 09:31   #5
Ove
Medlem

Reg.datum: aug 2009
Bor: Sjötorp
Hoj: Suz. DR650rse.

Standard

Instämmer med Olle. STP är bra och brukar som sagt behöva några mil för att funka fullt ut. Sista gången jag använde det var på min W650 som stått för länge och bara ville gå på en burk. Efter 3-4 mil när jag nästan givit upp och tänkte vända hem igen drog den plötsligt iväg. Eftersom jag just då satt och kliade mig fundersamt i nacken blev det lite konstiga manövrer när rycket kom.
Alltså - prova STP men håll i styret med båda händerna.
Gammal 2018-07-14, 01:48   #6
Chappy
Medlem

Chappys avatar

Reg.datum: dec 2009
Bor: Mitt i småland
Hoj: Suzuki GS 1100, Honda f6c Trike

Standard

STP är sedan 60 år ett beprövat märke, men då jag inte fick tag på det då jag eller rättare sagt min Suzuki 1100GS behövde en skvätt testade jag Biltemas version med gott resultat.

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
CB 1300 går ojämt; spridare? gcbossen Mekhörnan 22 2012-05-19 13:28
Honda CBR600 1990 går ojämt Steffo256 Mekhörnan 4 2011-07-17 17:11
Går ojämt när den är kall Allan K Mekhörnan 19 2010-05-15 07:27

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson