Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > Motorcyklar > Custom

Svara
 
Dela Ämnesverktyg
Gammal 2018-10-28, 00:28   #11
Slopy
Medlem
 
Reg.datum: maj 2018
Bor: Malmö
Hoj: Yamaha Virago 1100

Inlägg: 33
Standard

Ventilerna ska ställas efter varje 2 000 mil. Jag funderar på om avståndet ökar eller minska på ventilerna. Eller kan det vara viket som?
Slopy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 14:27   #12
Zopilote
Medlem
 
Reg.datum: okt 2018
Bor: Norrköping
Hoj: VStrom 650 2015

Inlägg: 4
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slopy Visa inlägg
Ventilerna ska ställas efter varje 2 000 mil. Jag funderar på om avståndet ökar eller minska på ventilerna. Eller kan det vara viket som?
Det vanligaste är att spelet minskar då ventiltallriken hamrar sig in i sätet. Av detta skäl brukar jag alltid ställa ventiler i övre delen av spannet. Dessutom lite av en säkerhetsåtgärd, då för stort ventilspel resulterar i lite mer ljud och i extrema fall något sänkt effekt. För litet spel däremot kan resultera i att ventilen aldrig stänger helt och inte får den kylning den behöver via godset i toppen -> brända avgasventiler = dyrt...
Zopilote är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 17:16   #13
Slopy
Medlem
 
Reg.datum: maj 2018
Bor: Malmö
Hoj: Yamaha Virago 1100

Inlägg: 33
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Zopilote Visa inlägg
Det vanligaste är att spelet minskar då ventiltallriken hamrar sig in i sätet. Av detta skäl brukar jag alltid ställa ventiler i övre delen av spannet. Dessutom lite av en säkerhetsåtgärd, då för stort ventilspel resulterar i lite mer ljud och i extrema fall något sänkt effekt. För litet spel däremot kan resultera i att ventilen aldrig stänger helt och inte får den kylning den behöver via godset i toppen -> brända avgasventiler = dyrt...
Ok. Det är ju bra att veta att spelet minskar. Så du justerar själv. Då sparar du flera tuselasppar emellanåt. Ska nog försöka lära mig det också.
Slopy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 18:25   #14
Zopilote
Medlem
 
Reg.datum: okt 2018
Bor: Norrköping
Hoj: VStrom 650 2015

Inlägg: 4
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slopy Visa inlägg
Ok. Det är ju bra att veta att spelet minskar. Så du justerar själv. Då sparar du flera tuselasppar emellanåt. Ska nog försöka lära mig det också.
Inte så mycket för att spara pengar som för att jag tycker det är roligt och kanske lite kontrollbehov ovanpå det (yrkesskada).
Om det ör modellen med skruv och låsmutter så är det inte särskilt svårt, men räkna med att det tar lång tid i början.
Shimsade ventiler är lite omständligare, då man oftast måste lyfta kammarna. Däremot behövs justering oftas mer sällan på denna konstruktion.
Zopilote är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 22:11   #15
Slopy
Medlem
 
Reg.datum: maj 2018
Bor: Malmö
Hoj: Yamaha Virago 1100

Inlägg: 33
Standard

Jo det är skruv och låsmutter. Det är visst så att man ska vrida på motorn så att ventilen man ska justera kommer i ett visst läge.
Slopy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Virago 535 93:a Robertlof Custom 1 2015-07-19 11:35
Skillnaden melllan virago och virago xv?? livewire Custom 9 2011-08-28 19:08
virago 250 christian3973 Custom 5 2011-05-18 06:43
Är orolig för att jag hör ventilerna under färd. Seth Mekhörnan 24 2009-08-13 08:24
Gick lite bättre, (men bara lite) Gibson Återfallsknutten - Arkiv 0 2009-05-07 19:58



Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson