Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > Bloggar > Nina & motorcyklarna

Svara

Dela Ämnesverktyg
Gammal 2018-06-04, 06:42   #1
Nina
Bloggare

Ninas avatar

Reg.datum: maj 2007
Bor: Hemma
Hoj: Favoriter

Standard Lite mycket nu

Bytte arbetsplats från norra sidan till södra. I norra sidan var kamratskapet riktigt gott, mycket skratt och trivsel, alla hjälptes åt och var hur gulliga som allra helst. Var faktiskt orolig över om kamratskapet skulle vara sämre på södra sidan men det är samma goa stämning även här. Det känns riktigt skönt, kom in i gemenskapen ganska omgående.

Eftersom jag redan var insatt i den delen av akutsjukvård så behövde jag bara lära mig kartan över sjukhuset, var labbet är, var div undersökningar patienter kan åka på är, och den kartan la sig ganska snabbt. Nu gäller bara att lära mig var alla ”gator” på sjukhuset är. Det är ju lite virrigt att inte veta exakt var alla gator är när folk frågar mig vart den och den avdelningen är som de ska till.

Scramblern den står än, jag har bytt allt i tändssystemet och den går sämre ju varmare den blir. Så, jag misstänker att den gått för leant och blåst ventilerna eller styrningarna dito. Jag har köpt verktyg så jag kan mäta kompet i cylindrarna, ska bara få orken och tiden att göra det också. Verktyget är så att man skruvar fast det i cylindern där tändstiftet ska sitta, i andra änden kopplar man på en kompressor och så trycker man ner luft. Indikatorklockan avslöjar om det läcker ut luft nånstans genom att visa olika värden, och gör det det så är det dags att se över ventilerna och styrningarna.

Jag misstänker att när hojen var ny och jag fick nya grenrör på garanti (eftersom de blev fruktansvärt blåa) så gjorde meken nån mindre bra habrovink. I förgasarna hittade jag igensatta luftintag, hojen borde gå fetare kan man tycka men tändstiften såg lite bleka ut i alla fall, inte bruna som de ska vara. Och har den gått så här så har den gått för snålt och i långa loppet bränt ventilerna.

Det var just en snygg mek det, bra jobbat, tackar så jävla mycket för det!

Allt ska man behöva göra själv.
Nina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 13:22   #2
Per Lindström
Medlem

Reg.datum: maj 2013
Bor: Karlskoga
Hoj: Yamaha XVS 650 Classic

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
Bytte arbetsplats från norra sidan till södra. I norra sidan var kamratskapet riktigt gott, mycket skratt och trivsel, alla hjälptes åt och var hur gulliga som allra helst. Var faktiskt orolig över om kamratskapet skulle vara sämre på södra sidan men det är samma goa stämning även här. Det känns riktigt skönt, kom in i gemenskapen ganska omgående.

Eftersom jag redan var insatt i den delen av akutsjukvård så behövde jag bara lära mig kartan över sjukhuset, var labbet är, var div undersökningar patienter kan åka på är, och den kartan la sig ganska snabbt. Nu gäller bara att lära mig var alla ”gator” på sjukhuset är. Det är ju lite virrigt att inte veta exakt var alla gator är när folk frågar mig vart den och den avdelningen är som de ska till.

Scramblern den står än, jag har bytt allt i tändssystemet och den går sämre ju varmare den blir. Så, jag misstänker att den gått för leant och blåst ventilerna eller styrningarna dito. Jag har köpt verktyg så jag kan mäta kompet i cylindrarna, ska bara få orken och tiden att göra det också. Verktyget är så att man skruvar fast det i cylindern där tändstiftet ska sitta, i andra änden kopplar man på en kompressor och så trycker man ner luft. Indikatorklockan avslöjar om det läcker ut luft nånstans genom att visa olika värden, och gör det det så är det dags att se över ventilerna och styrningarna.

Jag misstänker att när hojen var ny och jag fick nya grenrör på garanti (eftersom de blev fruktansvärt blåa) så gjorde meken nån mindre bra habrovink. I förgasarna hittade jag igensatta luftintag, hojen borde gå fetare kan man tycka men tändstiften såg lite bleka ut i alla fall, inte bruna som de ska vara. Och har den gått så här så har den gått för snålt och i långa loppet bränt ventilerna.

Det var just en snygg mek det, bra jobbat, tackar så jävla mycket för det!

Allt ska man behöva göra själv.
Dum fråga kanske, har du kollat bränslefiltret?
Per Lindström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 13:36   #3
Nina
Bloggare

Ninas avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
Dum fråga kanske, har du kollat bränslefiltret?

Ingen dum fråga alls men oh ja, det har jag kollat också.
Gammal 2018-06-05, 08:00   #4
Nina
Bloggare

Ninas avatar

Standard

Så här tänker jag när det gäller driften på hojen:

Den börjar gå sämre på ena cylindern när den blir varm, inte innan.
Jag har bytt båda tändspolarna, ingen skillnad. Jag har även bytt plats på dem – ingen skillnad.
Jag har kollat bränslesystemet, inget konstigt där förutom att luftintagen var igensatta i förgasarna. Detta är borttaget nu och rengjort överallt. Filter bytt.
Jag har bytt tändbox, ingen skillnad.
Jag har bytt kontakten mot veven, justerat den till 0,8 i spelet eftersom dessa från fabrik var inställda på 1,0–1,1 i gapet och brände då tändspolar och tändboxar.

Fortfarande ingen skillnad, går sämre ju varmare den blir för att stanna till slut och inte gå alls. Väntar jag en stund så den får kallna så går den igen.

Så nånting expanderar av värmen, och det känns som att luft- bränsleblandningen blir fel här.
Då är jag framme vid ventilerna, ingen rök baktill men avgaserna från ena avgasröret blir dock varmare.
= Tecken på att nåt inte står rätt till där i den ena cylindern.
Så om ventilsätena expanderar får man ett fenomen av tjuvluft.

Förslag på vad mer jag kan kolla, känns som att jag kollat upp allt som går att kolla upp?

(Bilden nedan visar kontakten som sitter mot veven.)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Idle.jpg (95.2 KB, 8 visningar)
Svara
Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Lite mycket eller? Körkortsbeteckningar Mc-Bosse MC-kort 11 2013-06-03 16:53
En mycket bra dag. Gibson Återfallsknutten 0 2013-05-11 11:11
Gick lite bättre, (men bara lite) Gibson Återfallsknutten - Arkiv 0 2009-05-07 18:58
Det är mycket nu... Nina Nina & Motorcyklarna - Arkiv 1 2008-02-29 19:28

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson