Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > Motorcyklar > Touring

Svara
 
Dela Ämnesverktyg
Gammal 2018-04-23, 22:59   #11
Jan-Olov
Medlem
 
Jan-Olovs avatar
 
Reg.datum: sep 2007
Bor: Ljungby
Hoj: XL1000 Varadero

Inlägg: 2 413
Standard

Om man bara åker på en vanlig grusväg så märker man hur mycket lättare och bättre kontroll du har på en hoj med benen rakt under dig. Gaffelvinkeln är oftast mer flack på en glidare vilket gör den mer trögstyrd och inte så följsam. Försök att få testa så förstår du bättre, går inte det så snacka med någon som har erfarenhet.
Jag hade tidigare en Dragstar 1100 som jag gillar stilen på men jag fick kämpa var gång kurvorna var lite tvära, och grusvägar kändes som en balansakt. Fast spärrarna sitter nog mest i huvudet.
__________________
Jan-Olov
Jan-Olov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 22:01   #12
Ove
Medlem
 
Reg.datum: aug 2009
Bor: Sjötorp
Hoj: Suz. DR650rse.

Inlägg: 4 814
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Emil Wiklöf Visa inlägg
Dock offroad delen känns som att de inte blir så mycket. Man får ju väldigt sällan åka i skogen i Sverige samt inte så mycket längre sträckor som är grus, men kanske kan bygga om en för Långfärd
Jag skrev om där asfalten tar slut... Menar att då fortsätter en stor och bred grusväg och sen blir den mindre för att övergå i en väg som är 2 hjulspår med hästatramp i mitten... Då börjar man komma till dom platserna som är väldigt fina och som man annars aldrig hittar. Som vandraren som går på känn utan att riktigt veta vad som finns bakom nästa krök. Terrängkörningen kan i och för sig vara kul men man tröttnar snart på bara skog(och för övrigt inte tillåtet).

Ett litet minne: Skulle hem från Bergdala i Småland till Sjötorp, en resa på kanske 35 mil. Bestämde mig för att stoppa undan kartan och så långt det bara gick inte köra på vägar med mitt eller kantlinjer. Enda navigationshjälpmedel var solen och klockan.

Ut på vägen och så snart det bara gick så lämnade jag stora vägen. Det gick bra och jag hade roligt hela tiden. Fick vända 2 ggr: Första gången slutade vägen inne i en ängslada.... Nästa vändningen hade jag just passerat en ilsken hund som ville äta upp mig med hoj och allt, sen tog vägen bara slut på en stor vändplan i skogen, Hunden var lika ilsk när jag kom på retur.

Tog väl ett par timmar längre tid än om jag kört raka vägen men som sagt jag hade kul Och jag skulle aldrig gjort resan på det sättet i en bil eller på en glidare...
__________________
Ove
Ove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 13:05   #13
Emil Wiklöf
Medlem
 
Reg.datum: apr 2018
Bor: Värmland Kristinehamn
Hoj: Ingen ännu men letar efter en bra första hoj :)

Inlägg: 13
Standard

Efter lite funderingar samt lyssnat på era tipa o åsikter så inser jag att det kanske är bra att börja med något annat än glidare, som en jag pratade sa, är ju bara att byta den dagen man vill ��
Emil Wiklöf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 15:22   #14
Ove
Medlem
 
Reg.datum: aug 2009
Bor: Sjötorp
Hoj: Suz. DR650rse.

Inlägg: 4 814
Standard

Min åsikt, vilken du inte behöver rätta dig efter är att det är lättare att komma överens med offroadstuket än allt annat. Du sitter som på en cykel som du ju har åkt omkring på sen du var 4. Du kan köpa en ganska billig hoj som ändå är robust och tål dom misstag som hör till innan man lärt sig vad man inte ska göra - typ ställa hojen i nerförslut utan växel i och sånt...
Sen när kortet är bärgat och du vill ha något annat är det till att behålla den som andrahoj med risken att den ändå blir förstavalet när du ska ut eller att du säljer med måttlig förlust.
__________________
Ove
Ove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 22:30   #15
Jan-Olov
Medlem
 
Jan-Olovs avatar
 
Reg.datum: sep 2007
Bor: Ljungby
Hoj: XL1000 Varadero

Inlägg: 2 413
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Emil Wiklöf Visa inlägg
Efter lite funderingar samt lyssnat på era tipa o åsikter så inser jag att det kanske är bra att börja med något annat än glidare, som en jag pratade sa, är ju bara att byta den dagen man vill ��
Låter vettigt och jag tror inte du kommer att ångra dig, passar det inte sedan dig så är det som du skriver bara att byta. Byta hoj är kul.
__________________
Jan-Olov
Jan-Olov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-30, 15:44   #16
Emil Wiklöf
Medlem
 
Reg.datum: apr 2018
Bor: Värmland Kristinehamn
Hoj: Ingen ännu men letar efter en bra första hoj :)

Inlägg: 13
Standard

Tackar för alla tips o synpunkter, uppskattas mycket
Emil Wiklöf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 18:04   #17
fishbone
Medlem
 
fishbones avatar
 
Reg.datum: apr 2014
Bor: I ett hus
Hoj: 2 hjulig

Inlägg: 195
Standard

Fick du nått råd ang. Shadow 750 eller vulcan 800?
__________________
-håll bara tyst din fåntratt!!!
fishbone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 22:42   #18
Emil Wiklöf
Medlem
 
Reg.datum: apr 2018
Bor: Värmland Kristinehamn
Hoj: Ingen ännu men letar efter en bra första hoj :)

Inlägg: 13
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fishbone Visa inlägg
Fick du nått råd ang. Shadow 750 eller vulcan 800?
Ne inte riktigt, men massa andra vettigt råd
Kollade runt mer på nätet o tror dock det verkar som att jag skulle behöva strypa en Vulcan 800 för att kunna köra den vilket var synd :/
Emil Wiklöf är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kawasaki Vulcan S Wiseguy Custom 9 2015-02-15 17:03
Tips ang. Kawasaki EN 500 Vulcan Ciki Custom 3 2014-10-13 13:23
Ruta eller inte på Shadow? MC-Fröken Custom 16 2012-11-06 08:28
honda vt 1100 shadow eller vtx 1300c? GarreCarre Custom 5 2012-05-15 18:10
Honda Shadow Chrille Custom 1 2011-02-28 22:58



Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson