Hojen.nu - mc-forum

Hojen.nu - mc-forum (http://www.hojen.nu/forum/index.php)
-   Mekhörnan (http://www.hojen.nu/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Installera ABS i efterhand på en unik hoj ? (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=10046)

GhostRider 2017-11-17 08:12

Installera ABS i efterhand på en unik hoj ?

2 bifogad(e) fil(er)
Jag har hittat en hoj från 1992 utan Abs . Det är en Kawazaki ZZR 1100.

Jag undrar om det är möjligt att installera en Abs system nu i efterhand och hur mycket det eventuellt kan kosta (delarna och jobbet)?

Är det någon som gjort sånt förut och hur gick det för er? Krånglade det för er eller fungerade det bra?

fishbone 2017-11-17 13:54

Skulle tro att det är billigare att köpa en med ABS redan.
Det är ju ganska många komponenter som ska lira ihop.

Sen måste jag fråga:
Vad är det som är "unikt" med den där hojen?

GhostRider 2017-11-17 21:42

Citat:

Ursprungligen postat av fishbone (Inlägg 109359)
Skulle tro att det är billigare att köpa en med ABS redan.
Det är ju ganska många komponenter som ska lira ihop.

Sen måste jag fråga:
Vad är det som är "unikt" med den där hojen?

Mestadels för att det är en unik modell sånna finns det inte mycket av.

Sen att installera Abs är mest för att göra den säker. Men det går alltså ? Kommer det att hålla i längden eller kommer den att krångla i mellanåt då det inte är original?

TMax500 2017-11-17 22:29

Hur tänker du hitta ett ABS-system till en 25 år gammal hoj? Som inte ens hade ABS som ny? Jag kan ha fel... men spontant känns det minst sagt svårt.

Säljer t ex Bosch allround-kit för eftermontering? Men rätt ABS-krans till dina bromsskivor, med passande kablage, med anpassad hårdvara och mjukvara? Som funkar "bolt on" på en modell som inte sålts sedan 90-talet?

Förlåt min pessimism, men jag tror att det blir svårt. Googla gärna - för det vore ju kalas om du hittar något! :) I så fall vill jag också veta! :)

Kan ha fel som sagt. Men känns lite som att "kan jag få in iPhones funktioner i min Ericsson-telefon från 1992?"

Correct me if I'm wrong! ;)

fishbone 2017-11-18 12:20

Allt går... Handlar mest om: Tid, pengar, kunskap och tålamod.
Men omöjligt är det inte

GhostRider 2017-11-18 15:52

Citat:

Ursprungligen postat av TMax500 (Inlägg 109361)
Hur tänker du hitta ett ABS-system till en 25 år gammal hoj? Som inte ens hade ABS som ny? Jag kan ha fel... men spontant känns det minst sagt svårt.

Säljer t ex Bosch allround-kit för eftermontering? Men rätt ABS-krans till dina bromsskivor, med passande kablage, med anpassad hårdvara och mjukvara? Som funkar "bolt on" på en modell som inte sålts sedan 90-talet?

Förlåt min pessimism, men jag tror att det blir svårt. Googla gärna - för det vore ju kalas om du hittar något! :) I så fall vill jag också veta! :)

Kan ha fel som sagt. Men känns lite som att "kan jag få in iPhones funktioner i min Ericsson-telefon från 1992?"

Correct me if I'm wrong! ;)

Det kanske är en unik modell som jag gillar?

Och för att tillägga så hade min kompis spelet snake i sin Eriksson mobil fastän att det i princip var omöjligt att ens konvertera programmet från Nokia till Ericsson på den tiden . MEN det gick och han la mycket tid på det men är man kunnig som han går det hela vägen 😎

Citat:

Ursprungligen postat av fishbone (Inlägg 109364)
Allt går... Handlar mest om: Tid, pengar, kunskap och tålamod.
Men omöjligt är det inte

Ja exakt , ser på Mythbusters ibland och dem gör mycket saker som är "omöjliga " men det funkar 👍

pentti01 2017-11-24 00:49

Jag har en gammal XJ900 från 83. Den har mekanisk ABS i fram ; spelar ingen roll hur du hårt du drar i bromshandtaget,,, den orkar ändå inte nita framhjulet !!!!

Förlåt ,, kunde bara inte låta bli ;) !!!

GhostRider 2017-11-28 08:50

Citat:

Ursprungligen postat av pentti01 (Inlägg 109370)
Jag har en gammal XJ900 från 83. Den har mekanisk ABS i fram ; spelar ingen roll hur du hårt du drar i bromshandtaget,,, den orkar ändå inte nita framhjulet !!!!

Förlåt ,, kunde bara inte låta bli ;) !!!

Hur menar du att den inte "orkar nita framhjulet" ? Alltså att den aldrig får hojen att låsa framhjulen så att man faller omkull?

Jan-Olov 2017-11-28 10:45

Citat:

Ursprungligen postat av GhostRider (Inlägg 109381)
Hur menar du att den inte "orkar nita framhjulet" ? Alltså att den aldrig får hojen att låsa framhjulen så att man faller omkull?

Det vill säga, helkass bromsar.

GhostRider 2017-11-28 11:12

Citat:

Ursprungligen postat av Jan-Olov (Inlägg 109382)
Det vill säga, helkass bromsar.

Med andra ord , köra utan ABS är bättre 👍

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson