handdator

Visa fullständig version : Mc till kort tjej?


Mc-smurfan
2012-08-17, 20:13
Sålde min gamla första hoj, en Honda cb 400 n, -83 a, för två år sen pga hälsan och dålig ork. Börjar nu få bättre ordning på kroppen och börjar bli sugen på att förkovra mig igen i en ny mc. Har kiken på Kawasaki er-5, men är osäker. Körde den en gång under tiden jag tog kortet och tyckte den var supersmidig. Men vill gärna ha tips om fler mc som passar mig som är 1,60 lång. Funderar även om jag ska gå ifrån touring till custom och vilka modeller som funkar. Kollat enbart på bilder av dessa och tänker att måttet till styret oxå ska funka. Hjälp:-) Vet det måste vara svårt att råda, men finns det några jag speciellt kan kolla.

Vad jag letar efter: lättkörd, lagom sadelhöjd eller justerbar fjädring så den sänks -vill kunna nå ner, inte större än 600 kubik då jag är som en nybörare igen, bekväm att sitta på under längre turer, packbar.
Kan tillägga att jag älskar touringstilen, men jag är mer än öppen för förslag. Har aldrig tidigare funderat på custom, men har som sagt kikat på dem oxå så....
Prismässigt bör den ligga runt 30'. Om försäkring är billig är det självklart ett plus.

Tack på förhand:-)
Mc-smurfan
Pernilla

lasrberglund
2012-08-17, 21:17
suzuki VS800 intruder?
Låg, smidig o billig.

Ankan1
2012-08-17, 21:17
Custom och custom och custom osv njaeeiihhmm.Köp t ex en Honda 600 Hornet istället vetja.

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=Honda+600+Hornet&cg=1140&w=3&st=s&ps=&pe=4&rs=&re=&c=0&ca=23_11&l=0&md=th

Hondamannen
2012-08-17, 22:00
Min första hoj var en yamaha sr 250 special. Den passar korta personer. Savage 650 är också en hoj som passar folk som är korta.

Twenty2
2012-08-17, 23:04
Skulle nog rekommendera dig att åka till en mc-butik där dom tar in mycket inbyteshojar och säljer vidare. Då har du många olika modeller och stilar att provsitta och känna på. Det är ju inte alltid kroppen uppskattar samma saker som ögat tyvärr... Så provsitt många och känn efter, gallra ut några modeller som du tycker känns bra. Provkör några av dom om det är möjligt. Sammanställ sedan utifrån dina kriterier och behov, fråga runt lite om den/de modeller som du är inne på för att ha bra med info om barnsjukdomar och annat så hittar du nog en hoj som sitter som handen i handsken.

TMax500
2012-08-17, 23:08
Provsitt och provkör. Det är det enda som funkar, tror jag. Jo visst, du kan få tips här om modeller som är låga, lätta, osv. Men det är bara du och din kropp som kan bestämma vad du kommer att trivas med. Du kanske har långa ben/korta ben, långa/korta armar etc. Väldigt individuellt, alltså.

Du verkar ju bo i Malmö, och då har du nog nära till mc-handlare för samtliga märken. Så mitt råd är att ta en lördag-söndag och åk runt överallt och provsitt "allt". Även sådant som du inte tror på. Du blir kanske överraskad? :)

EDIT: Ojdå, såg just att Twenty2 skrev ungefär samma sak.... Nåja, om vi är två som tycker samma sak så måste det väl vara rätt? :D

Twenty2
2012-08-17, 23:16
EDIT: Ojdå, såg just att Twenty2 skrev ungefär samma sak.... Nåja, om vi är två som tycker samma sak så måste det väl vara rätt?

JAG VANN !!!

nåja skämt å sido.. Jag tror att det är helt rätt väg att gå.

Mc-smurfan
2012-08-18, 00:04
Tack för era råd...ja, dubbla åsikter väger tungt:) klokt folk på sidan alltså. Ska titta och prova mkt, det svåra blir nog att prova på mc som jag kanske inte tänkt mig. Behövde en liten start så att säga. Till sena anländare...lämna gärna era tankar och synpunkter. Har ni en mc på förslag skadar det definitivt inte att skriva den:)

Kraftfull
2012-08-18, 01:35
CBF600 är ett bra alternativ. Min fru har en sån och den går alldeles utmärkt att åka på semester eller köra kurvig väg med!

Jan-Olov
2012-08-18, 08:15
Kolla BMW800st den finns i ett fabriks sänkt utförande. Annars titta ut en hoj du gillar och kolla om det tillverkas sänkningssatts till modellen http://www.s-racing.com/album.php?c=230

Ove
2012-08-18, 08:29
Tack för era råd...ja, dubbla åsikter väger tungt:) klokt folk på sidan alltså. Ska titta och prova mkt, det svåra blir nog att prova på mc som jag kanske inte tänkt mig. Behövde en liten start så att säga. Till sena anländare...lämna gärna era tankar och synpunkter. Har ni en mc på förslag skadar det definitivt inte att skriva den:)

:) Som alla andra säger - prova runt. Det är din egen rumpa som ska trivas. Lita inte för mycket på ögat för medan du kör så ser du inte så mycket av hojen.

Din första idé om ER-5 är en bra tanke och ER-6 ligger ganska nära. Riktigt bra hojar som du säkert kommer att trivas med om du väljer någon av dom. ER-5 är väl så billig på begagnatmarknaden att du kan köpa två, en röd och en grå så du kan välja efter vilken sida du vaknade på. :p ;)

TMax500
2012-08-18, 10:00
:) Som alla andra säger - prova runt. Det är din egen rumpa som ska trivas. Lita inte för mycket på ögat för medan du kör så ser du inte så mycket av hojen.

Din första idé om ER-5 är en bra tanke och ER-6 ligger ganska nära. Riktigt bra hojar som du säkert kommer att trivas med om du väljer någon av dom. ER-5 är väl så billig på begagnatmarknaden att du kan köpa två, en röd och en grå så du kan välja efter vilken sida du vaknade på. :p ;)Äh, köp en snygg hoj som du blir stolt över. Det blir roligare då! :D Ove, du har ju redan en snygg hoj (W650) så det är lätt för dig att säga... :D

ER-5 är väl billiga mycket p g a att ER-6 är en modernare och roligare (bättre?) hoj, väl? Inget fel på ER-5 (som jag uppfattat det) men ER-6 är kanske det roligare valet. Vilket leder oss tillbaka till att ER-5 därmed blir billigare = prisvärda.

Ett cirkelresonemang! :) Så köp den du gillar och den som gillar dig och din fysionomi.

Hondamannen
2012-08-18, 10:04
Er-5 gillar dock inte kommande bensinen e10 om jag har förstått det rätt.

akems
2012-08-18, 10:22
Tycker ni missar lite poängen,det var en låg cykel för att kunna känna sig säker på hojen.Är själv i den längden och vet hur irriterande det är när man tex ska skjutsa eller det är en liten håla eller något annat man inte räknat med.Jag tycker du ska gå tillbaka till din första tanke med en custom för de är lättare om man är kort tex en virago 750 eller 1100,honda har shadow ,finns många att välja mellan.Custom behöver bara lite större motorer kubikmässigt för man ska få samma körglädje som med en touring enligt min åsikt.Nu kör jag goldwing och når ner men eftersom det är en klump i övrigt så är det kanske inte att rekomendera.

mirrisen
2012-08-18, 11:07
Det är viktigt för tryggheten i körningen att nå ner, åtminstone så pass så att man känner att man har koll på läget. Men fall inte i fällan att välja en hoj som är liten även i motorn! T.ex. ER-5 och Savage (som jag hade som första hoj just för att jag nådde ner ordentligt) är klena hojar som du troligen tröttnar rätt snart på (det kanske är därför det är gott om dem till salu till väldigt små pengar...?!)
Jag och mina korta ben har "med åren" valt lösningen att köra sänkta hojar - då kan man faktiskt få det bästa av två världar = både nå ner OCH ha kul på hojen! :)

Ove
2012-08-18, 11:18
Äh, köp en snygg hoj som du blir stolt över. Det blir roligare då! :D Ove, du har ju redan en snygg hoj (W650) så det är lätt för dig att säga... :D


:p Jodå! Jag har en snygg hoj som jag inte gillar därför att den är för låg i sitsen för mig. Jag får ont i ryggen när jag hängt omkring på den några mil(18 -40 ungefär). Dessutom är skrället utrustat med en massa krom på olämpliga ställen, som t.e.x. på avgasrören. :mad:

Kanske jag kan sälja den till Mc-smurfan? :rolleyes:

Olle Å
2012-08-18, 12:05
En fundering bara . Vill Smurfan bara åka asfalt eller vill hon verkligen uppleva vad mcåkning är?

Ankan1
2012-08-18, 15:01
En fundering bara . Vill Smurfan bara åka asfalt eller vill hon verkligen uppleva vad mcåkning är?

Och då är vi återigen tillbaka till det enda riktiga alternativet ... landsvägshojar.Vill man harva runt i skogen räcker det med en gammal trimmad moppe. :D

Mc-smurfan
2012-08-18, 20:01
Helt klart klokt folk härinne:-) Precis som mirrisen och 50 + spättan är inne på handlar det om trygghet. Förra hojen var hög trots min morbrors ombyggda sadel, men jag är i ett annat läge idag. Behöver köra in mig igen och framförallt kunna manövrera i stillastående osv. Många bra förslag...trist att Savagen anses som klen, jag vill ändå ha mkt körglädje och absolut inte få känslan av att behöva putta på bak vid omkörningar. Lite krut måste det finnas. Vägmässigt ser jag gärna möjlighet att köra landsvägar, det är ju bara så härligt, men den ska även kunna dra på motorväg när det krävs. Man kan ju ibland vilja och behöva komma fram lite fortare. Ingen gruskörning om jag kan undvika det:-)
En sak oxå jag tänkte på...långkörning. Ska kunna sitta bra trots lång tid och plats för packning. Inte överdrivet mkt, men om man ska bort en vecka...
Kollar runt på era förslag, lite på nätet först...blir sugen:-) Håller med om att det behövs provsittning, provat viragon och av nån anledning gillade jag inte sittställningen. Lite för mkt framåt med benen...är alla custom så att man har benen mkt framåt, finns det ingen med lite rakare sittställning för benen? Inte som touring men utan att det känns som att man nästan är vikt framåt:-)
Ove...vad har du för mc? En bild kanske:-)

Olle Å
2012-08-18, 20:27
Och då är vi återigen tillbaka till det enda riktiga alternativet ... landsvägshojar.Vill man harva runt i skogen räcker det med en gammal trimmad moppe. :D

Hej Ankan. Har inte nämnt skogen, för det behövs ju lite speciella hojar för.
Min uppfattning om hojåka innefattar både grusvägar och asfalt. visst kan väl grusvägar vara smala och dåliga, men en stor del av Sveriges vägnät består faktiskt av grusväg. Utefter grusvägarna finns det ju ofta massor av fin natur och trevligt folk och gammal fin kultur.
Det finner man ju definitivt inte om man bara blåser på, på en större asfaltväg.
Finns faktist sk. allroadhojar som är väldigt trevliga till det mesta, därav frågan.
Sedan kan ju frågan även komma om man tänker sig KUNNA ÅKA OMKRING ENSAM ELLER MÅSTE HA ETT LIKASINNAT GÄNG OMKRING SIG SOM MORALISKT STÖD ELLER NAPPHÅLLARE.:):):)
Törs man ha en annan typ av hoj än någon annan har????:eek::eek::eek:
Varför skulle en landsvägshoj vara det enda riktiga????????????? Svara på det!!!!!!!:mad::mad:

Reject
2012-08-18, 20:36
Helt klart klokt folk härinne:-) Precis som mirrisen och 50 + spättan är inne på handlar det om trygghet. Förra hojen var hög trots min morbrors ombyggda sadel, men jag är i ett annat läge idag. Behöver köra in mig igen och framförallt kunna manövrera i stillastående osv. Många bra förslag...trist att Savagen anses som klen, jag vill ändå ha mkt körglädje och absolut inte få känslan av att behöva putta på bak vid omkörningar. Lite krut måste det finnas. Vägmässigt ser jag gärna möjlighet att köra landsvägar, det är ju bara så härligt, men den ska även kunna dra på motorväg när det krävs. Man kan ju ibland vilja och behöva komma fram lite fortare. Ingen gruskörning om jag kan undvika det:-)
En sak oxå jag tänkte på...långkörning. Ska kunna sitta bra trots lång tid och plats för packning. Inte överdrivet mkt, men om man ska bort en vecka...
Kollar runt på era förslag, lite på nätet först...blir sugen:-) Håller med om att det behövs provsittning, provat viragon och av nån anledning gillade jag inte sittställningen. Lite för mkt framåt med benen...är alla custom så att man har benen mkt framåt, finns det ingen med lite rakare sittställning för benen? Inte som touring men utan att det känns som att man nästan är vikt framåt:-)
Ove...vad har du för mc? En bild kanske:-)

Hejsan Smurfan

Det är nog rätt klokt det där också: att ta till sig lite av förslagen här och sedan ut och leta, provsitta och framförallt provköra själv.

Du nämner Viragon som jag vet inte är den mest kraftfulla hojen, men ta det försiktigt med att tolka folk som säger att "motorcykel X är för klen" - när jag för en månad sen köpte min andra hoj någonsin (och min första custom) så ansåg många att hojen var "för klen" - jag provsatt och körställningen kändes direkt bekväm (fötterna rakt ner, inte rakt ut!) och jag provkörde den två gånger innan jag bestämde mig. Den kändes inte för klen alls, speciellt inte mot vad vissa andra hojar gjorde när jag provkörde dem (Dragstar 650, Shadow 600), så det där kan nog vara lite som folk säger av slentrian ibland.

När jag kollade upp de faktiska siffrorna så visade det sig att den jag köpte (Vulcan 500) hade fler hästar och lägre vikt än de andra jag provade - därav att den var mycket piggare.

Så...lyssna...kläm, känn, provsitt, provkör och är du fortfarande tveksam, så gå på känsla :)

Reject
2012-08-18, 20:38
Sedan kan ju frågan även komma om man tänker sig KUNNA ÅKA OMKRING ENSAM ELLER MÅSTE HA ETT LIKASINNAT GÄNG OMKRING SIG SOM MORALISKT STÖD ELLER NAPPHÅLLARE.:):):)

Hahaha! Napphållare, fan va roligt :P Tror jag precis har hittat min nya forum-signatur: "Man nog att hålla sig egen napp" :D

Mc-smurfan
2012-08-18, 21:46
Hejsan Smurfan

Det är nog rätt klokt det där också: att ta till sig lite av förslagen här och sedan ut och leta, provsitta och framförallt provköra själv.

Du nämner Viragon som jag vet inte är den mest kraftfulla hojen, men ta det försiktigt med att tolka folk som säger att "motorcykel X är för klen" - när jag för en månad sen köpte min andra hoj någonsin (och min första custom) så ansåg många att hojen var "för klen" - jag provsatt och körställningen kändes direkt bekväm (fötterna rakt ner, inte rakt ut!) och jag provkörde den två gånger innan jag bestämde mig. Den kändes inte för klen alls, speciellt inte mot vad vissa andra hojar gjorde när jag provkörde dem (Dragstar 650, Shadow 600), så det där kan nog vara lite som folk säger av slentrian ibland.

När jag kollade upp de faktiska siffrorna så visade det sig att den jag köpte (Vulcan 500) hade fler hästar och lägre vikt än de andra jag provade - därav att den var mycket piggare.

Så...lyssna...kläm, känn, provsitt, provkör och är du fortfarande tveksam, så gå på känsla :)

Måste sjalvklart fråga vilken cykel som du satt med benen rakt ner. Har ännu bara sett Intruder som hyfsat rak. Försöker ta det med en nypa salt men visst påverkar andras röster när man själv känner att man inte har koll. Jag kommer ligga lagt med mc valet och låta det ta tid, har lite mer att jobba upp fysiskt innan. jag köper. Men är oerhört glad att jag hittat detta forum och härliga likasinnade som hjälper:) Massor av nyttiga inlägg både här och där.

Twenty2
2012-08-18, 21:57
Som några säger lite längre upp i tråden... att sitta med fötterna framåt vänjer man sig med.
Personligen så sitter jag bättre med fötterna framåt än när jag har dom rakt under/bakom mig. ska dock tillägga att jag är 190cm lång och det kanske spelar in. Sen är sittställning en smak sak.

Lite om motor storlek som det snackas om. Jag är väldigt nöjd med min VZ800 som jag köpte förra säsongen när jag tog kortet, märker dock att den kan vara lite "trött" när jag vrider på och vill ha lite klös ut ur en kurva eller i den där branta uppförsbacken. Men man ska absolut inte jaga kubik bara för att. Men tänk på att du kanske vill ha skjuts och lite packning på så förändras kanske behovet av motorstyrka.

Provkörde och köpte en VZ1600 igår och är jäkligt nöjd (ska inte lovorda hojen för mycket innan jag har hunnit testa den under en längre period och olika förhållanden). Skillnaden som jag märkt så här långt med större motor är;
Den är mindre ansträngd när jag kör motorväg, vilket är jäkligt skönt.
Känns betydligt stabilare på vägen än 800an. Detta har nog med den starkare konstruktionen att göra.
Går som tåget med skjuts, märks knappt att det sitter en passagerare med på hojen.
Tycker att hojen är lite svårare att hantera än den mindre hojen. Men det kan nog vara en vanesak. Det skiljer ca100kg i vikt mellan hojarna.

Bara du kan avgöra dina behov. Tänk igenom hur du kommer att nyttja cykeln och ta beslut om motor och cykeltyp utifrån det. Och vill du ha något större eller mindre så är det faktiskt inte svårare än att byta.

Mc-smurfan
2012-08-18, 21:58
Hej igen...

Du vänjer dig fort vid att ha benen framåt...
Hade själv lite problem i början, men nu är det inget konstigt,
Har nyligen varit på semester med hojen, sidoväskorna fulla+en bag som jag fäste över dynan bak, fick med vad som behövdes, gubben min har drag på sin Winge, och ett släp, det är ju en lösning,
Körde drygt 3 timmar i ett svep, inget problem, har förstås en stadig häck att sitta på, hi hi...
Ska bli kul att se vad du väljer...

Haha jamen klart häcken ska ha det bekvämt, det kräver ju en sadel som täcker ens...behov:) Bra att veta att packning på custom. Tack! Meddelar självklart mitt val, men det blir inte detta året :( men jag kommer att vara aktiv har under tiden med alla tankar och frågor. Har ju perfekta bollplank här till hjälp:D

Bighoj
2012-08-19, 10:06
Ett litet tips...

På sensommaren/hösten kan du hitta många billiga hojar på blocket,
mycket ´röda pilar´ nedsatta priser.

Jo,precis.Min Vinge blir ev till salu nästa år,men som det ser ut nu så är Blocket överfullt med hojar så där är bra läge att göra ett klipp.

kitsapgrl
2012-08-19, 19:31
Jag har sett att många korta tjejer ÄLSKAR denna hoj: BMW G 650 GS!

Mc-smurfan
2012-08-19, 19:50
Har fått tips om touring cykeln suzuki vx 800, verkar lik kawasaki er-5 fast större. Sitthöjd 800 går den att sänka? Nån 1,60 person:-) som har erfarenhet av denna hoj?

erot
2012-08-19, 20:25
Hej! Tjejen köpte en suzuki M 800 -10 den är låg o lätt körd

Mc-smurfan
2012-08-19, 20:31
En annan hoj är suzuki bandit 600 cc, funkar den dels för korta och även som "åter" nybörjare. Vill ju ha en hoj som jag inte tröttnar på men som känns trygg och inte för tungjobbad. Kurvkörning men även motorväg när det behövs. Vill kunna nå ner, helst med bägge fötterna. Nån som vet råd för just nu verkar det som att jag måste börja köpa lotter och hoppas på högsta vinst:-) Förresten läste lte omdöme om vx 800 suzukin, /de verkade ha lite problem med bl a styrlagren. Nån som haft körerfarenhet av hojen får gärna berätta om sina upplevelser.

Reject
2012-08-19, 20:59
Måste sjalvklart fråga vilken cykel som du satt med benen rakt ner. Har ännu bara sett Intruder som hyfsat rak. Försöker ta det med en nypa salt men visst påverkar andras röster när man själv känner att man inte har koll. Jag kommer ligga lagt med mc valet och låta det ta tid, har lite mer att jobba upp fysiskt innan. jag köper. Men är oerhört glad att jag hittat detta forum och härliga likasinnade som hjälper:) Massor av nyttiga inlägg både här och där.

Jag kör en Kawasaki Vulcan, modellbeteckning "EN500". Det finns en hel del custom-hojar med "fötterna nedåt"-sittställning faktiskt. De flesta köper sen i efterhand framflyttade fotpinnar och reglage för att få det "rätta" stuket med fötterna framåt.

Tänk dock på att man inte kan avlasta knä, höfter och ländrygg på en custom som man kan med en offroad, touring eller standardhoj, eftersom man inte kan ställa sig upp på fotpinnarna ju...det tar på ergonomin (åtminstone på min) när man kör längre sträckor.

Om det är körbarhet och hanterbarhet du är ute efter så tycker jag det låter som en bättre idé att gå på vissa av de du, och andra, har nämnt: BMW F650 (eller F800) eller Kawasaki ER-5. Jag har kört bägge, och i jämförelse med min custom så är dessa mycket, mycket mer flexibla och hanterbara.

Min EN500 är ändå smidig om man jämför med de tyngre glidarna, men jämfört med ER-5 eller t.o.m. min gamla MC-scooter (Aprilia Atlantic 500cc) så är min EN500 ett lokomotiv om man jämför smidighet och allmän körbarhet...

Mc-smurfan
2012-08-19, 21:33
:p Jodå! Jag har en snygg hoj som jag inte gillar därför att den är för låg i sitsen för mig. Jag får ont i ryggen när jag hängt omkring på den några mil(18 -40 ungefär). Dessutom är skrället utrustat med en massa krom på olämpliga ställen, som t.e.x. på avgasrören. :mad:

Kanske jag kan sälja den till Mc-smurfan? :rolleyes:

Jag kör en Kawasaki Vulcan, modellbeteckning "EN500". Det finns en hel del custom-hojar med "fötterna nedåt"-sittställning faktiskt. De flesta köper sen i efterhand framflyttade fotpinnar och reglage för att få det "rätta" stuket med fötterna framåt.

Tänk dock på att man inte kan avlasta knä, höfter och ländrygg på en custom som man kan med en offroad, touring eller standardhoj, eftersom man inte kan ställa sig upp på fotpinnarna ju...det tar på ergonomin (åtminstone på min) när man kör längre sträckor.

Om det är körbarhet och hanterbarhet du är ute efter så tycker jag det låter som en bättre idé att gå på vissa av de du, och andra, har nämnt: BMW F650 (eller F800) eller Kawasaki ER-5. Jag har kört bägge, och i jämförelse med min custom så är dessa mycket, mycket mer flexibla och hanterbara.

Min EN500 är ändå smidig om man jämför med de tyngre glidarna, men jämfört med ER-5 eller t.o.m. min gamla MC-scooter (Aprilia Atlantic 500cc) så är min EN500 ett lokomotiv om man jämför smidighet och allmän körbarhet...

Tack för tankarna:-) Har problem med kroppen och musklerna själv, nacke och rygg, så en hoj sm är skonsam mot kroppen är ett måste. Sitta bekvämt och avslappnat. Och att kunna sträcka ut bvenen och stå ibland...tack, tänkte inte ens på det:-) Jag är helt klart ute efter flexibilitet och smidighet, men undrar om dina tankar kring ditt lokomotiv. Handlar det om modellen av custom eller bara det faktum att det är en custom cykel för då utesluts alla custom cyklar....? Det kan bara vara så då att jag är en touringtjej fortfarande trots mitt ökade bvehov av trygghet i att nå ner och ha en låg hoj:-) ? Måste då hitta rätt inom den stilen som inte är för tung att hantera osv. Har kort för tung cykel men kanske ska välja bland 5-600 cc för smidigheten. Ok, spånar lite bara. Tack för hjälpen:-) Det underlättar attg få syunpunkter kring skillnaderna mellan körstil och känsla på custom och touring:-)

namn
2012-08-20, 07:45
Som bekväm allroad kanske en vstrom 650 skulle vara något ? Med en sänkningssats så blir den löjligt låg.

(Vstrom 1000 med sadel från 650 blir samma höjd )

janlef
2012-08-20, 17:59
Sålde min gamla första hoj, en Honda cb 400 n, -83 a, för två år sen pga hälsan och dålig ork. Börjar nu få bättre ordning på kroppen och börjar bli sugen på att förkovra mig igen i en ny mc. Har kiken på Kawasaki er-5, men är osäker. Körde den en gång under tiden jag tog kortet och tyckte den var supersmidig. Men vill gärna ha tips om fler mc som passar mig som är 1,60 lång. Funderar även om jag ska gå ifrån touring till custom och vilka modeller som funkar. Kollat enbart på bilder av dessa och tänker att måttet till styret oxå ska funka. Hjälp:-) Vet det måste vara svårt att råda, men finns det några jag speciellt kan kolla.

Vad jag letar efter: lättkörd, lagom sadelhöjd eller justerbar fjädring så den sänks -vill kunna nå ner, inte större än 600 kubik då jag är som en nybörare igen, bekväm att sitta på under längre turer, packbar.
Kan tillägga att jag älskar touringstilen, men jag är mer än öppen för förslag. Har aldrig tidigare funderat på custom, men har som sagt kikat på dem oxå så....
Prismässigt bör den ligga runt 30'. Om försäkring är billig är det självklart ett plus.

Tack på förhand:-)
Mc-smurfan
Pernilla

Här kommer ännu "ett gott råd": Honda NT650 Deauville är en mindre touring med v-twinmotor på 56hk och kardan. Bra kåpor som skyddar bra. Mycket komfort för pengarna.

akems
2012-08-20, 18:39
Hej
Här är en länk till en sida där du kan gå in och jämföra olika sitthöjder http://www.bikez.com/search/index.php

Reject
2012-08-20, 18:50
Alternativt: http://cycle-ergo.com/

Ville
2017-09-01, 22:37
Sålde min gamla första hoj, en Honda cb 400 n, -83 a, för två år sen pga hälsan och dålig ork. Börjar nu få bättre ordning på kroppen och börjar bli sugen på att förkovra mig igen i en ny mc. Har kiken på Kawasaki er-5, men är osäker. Körde den en gång under tiden jag tog kortet och tyckte den var supersmidig. Men vill gärna ha tips om fler mc som passar mig som är 1,60 lång. Funderar även om jag ska gå ifrån touring till custom och vilka modeller som funkar. Kollat enbart på bilder av dessa och tänker att måttet till styret oxå ska funka. Hjälp:-) Vet det måste vara svårt att råda, men finns det några jag speciellt kan kolla.

Vad jag letar efter: lättkörd, lagom sadelhöjd eller justerbar fjädring så den sänks -vill kunna nå ner, inte större än 600 kubik då jag är som en nybörare igen, bekväm att sitta på under längre turer, packbar.
Kan tillägga att jag älskar touringstilen, men jag är mer än öppen för förslag. Har aldrig tidigare funderat på custom, men har som sagt kikat på dem oxå så....
Prismässigt bör den ligga runt 30'. Om försäkring är billig är det självklart ett plus.

Tack på förhand:-)
Mc-smurfan
Pernilla

Hej!
Testa en Yamaha MT 07 80,5 cm (går att sänka cirka 3 cm) och väger 182 Kg.
En del BMW (touring) är också riktig låga...
Mvh.
Victor

TMax500
2017-09-02, 09:40
Jag vill inte låta som en besserwiser... men frågan är 5 år gammal.
Bra att du svarar, dock! :)