handdator

Visa fullständig version : ÖL

Motormannen
2011-06-08, 00:51
Det måtte väl finnas en hel del öl-entusiaster på forumet precis som mig själv och efter en dag med en upplevd luftfuktighet över 100 så känner man verkligen suget efter ett härligt kallt skummande öl, ett sånt som enligt Harry ''kvillrar, porlar, rullar runt och slår en liten kullerbytta och lägger sig till ro''!

Själv har jag spanat ut några jag tänkte prova till midsommar, till det grillade och som sällskapsdryck i sommar:
- Karlovacko, Kroatien
- Primatôr, Tjeckien
- Gösser, Österrike

Don't drink and drive!

Bergh
2011-06-08, 07:39
Kan rekomendera Zywiec, polen.
En riktigt bra öl till grillen.

DearHunter
2011-06-08, 07:43
Kan rekomendera Zywiec, polen.
En riktigt bra öl till grillen.

Instämmer till 200%. Det är min absoluta favoritöl. :adore:
Finns även att få tag på i andra länder, tex England och Spfanien...... :beer:

nippe
2011-06-08, 08:23
Öl är ju en gudarnas dryck som passar till allt. ljus öl i solen på stranden och lite mörkare till grillen, så är det jag vill ha det i alla fall.. gillar både Primatôr och Gösser men men det är fortfarande lite för ljusa.

Linnex
2011-06-08, 10:40
Alkoholhaltiga drycker håller mig oftast till ett eller två glas rött och någon wirre.
Dock de ggr det blir öl så är jag svag för Mariestad. Och det skall vara på flaska. Inte burk. :beer:

Motormannen
2011-06-08, 11:45
Alkoholhaltiga drycker håller mig oftast till ett eller två glas rött och någon wirre.
Dock de ggr det blir öl så är jag svag för Mariestad. Och det skall vara på flaska. Inte burk. :beer:

Öl på burk smakar urk, helt rätt! :p

Får ta och testa den där från Polen!

nippe
2011-06-08, 13:01
Öl ska drickas ur glas. det brukar alla som hållit i dom ölprovningar jag varit på vara väldigt överens om...

Mavve65
2011-06-08, 13:03
Några favvon:
Bedarö-bitter och Roslager,
Hobgoblin och Fuller´s . Spitfire och Bishpos finger
Tuplabokki 8.5%, finns dock närmast på Finlandsbåten......
Elefant öl (sistnämnda mest av nostaligiska skäl...)
Krombacher, Warsteiner
samt ej att förglömma bra lågprisalternativ; Småland

Mest saknade: Bananöl (engelsk ale) som tyvärr försvann ganska fort ur sortimentet..

Håller med att flaska är bäst, men om man svänger förbi bolaget med MC:n och har ryggsäck som jag så blir det burk-eller rent av plastflaska (Tuborg) av praktiska skäl

Linnex
2011-06-08, 13:22
Öl ska drickas ur glas. det brukar alla som hållit i dom ölprovningar jag varit på vara väldigt överens om...

Sant. Men jag har en badtunna och personlig åsikt i badtunna eller i bastu så gör sig flaska bättre än glas.

RobbeS
2011-06-08, 14:18
Efter att ha smakat mig igenom öl från världens alla länder har jag nu en favorit som säkert de flesta druckit, Singha!. Alltså det öl svenskar dricker hinkvis av på sina Thailandsresor.
Singha är det perfekta ölet för varma sommardagar både med och utan grillat.
Ljust och lättdrucket men med mycket smak... På glasflaska naturligtvis! Burköl dricker man för att bli full och det önskemålet brukar ju avta med åldern....

Bergh
2011-06-09, 07:53
Har företag i polen så brukar iallafall bli ett flak med Zywiec när man åker dit,
Funderar lite på om det går att beställa på bolaget, någon som vet?
Sen är ju Newcastle - Brown ale en favorit, sambon har till och med döpt sin labrador kennel efter detta öl.

nippe
2011-06-09, 09:13
Har företag i polen så brukar iallafall bli ett flak med Zywiec när man åker dit,
Sen är ju Newcastle - Brown ale en favorit, sambon har till och med döpt sin labrador kennel efter detta öl.

ja newcastle är ett bra universalöl.. och dom komme rmed bärhandtag.. :P

Mavve65
2011-06-09, 10:07

Det passar ju bra med tanke på att i Newcastle så kallas en Newcastle Brown Ale ofta för en dog, eller en broon. Begreppen härstammar från I'm going to walk the dog som egentligen betyder I'm going to the pub. :beer:

spock
2011-06-09, 13:51
New castle ale är min favorit

Bergh
2011-06-13, 15:01
Det passar ju bra med tanke på att i Newcastle så kallas en Newcastle Brown Ale ofta för en dog, eller en broon. Begreppen härstammar från I'm going to walk the dog som egentligen betyder I'm going to the pub. :beer:

Ja sen är det bruna labbar så de sitter som handen i handsken.

Gawriel
2011-06-13, 16:08
öl ska drickas ur stora sejdlar

Ove
2011-06-13, 16:40
öl ska drickas ur stora sejdlar

:) Kan vara OK med sejdel men hellre glas. Källarsvalt men aldrig från kylskåpet och så ska det stå en stund och bubbla av innan man dricker annars rapar man. :rolleyes:

räven
2011-06-13, 19:43
:) Kan vara OK med sejdel men hellre glas. Källarsvalt men aldrig från kylskåpet och så ska det stå en stund och bubbla av innan man dricker annars rapar man. :rolleyes:

Tunna glas,som i england. Tjocka sejdlar som i bayern gör att munnen läcker.

Motormannen
2011-06-13, 20:37

Kommer med ännu ett Jönssonligan-citat:
*Sickan rapar efter att Harry bjudit på öl*
Harry: ''- Ja, rapa du! De e bara naturligt!''

:D

Ett stop i glas är perfekt att dricka ur!

amazonsport
2011-06-24, 00:06
Har en favorit som heter "old speckled hen" den påminner mig om trevliga semester resor i London..

Hemma dricks öl i tunna höga glas med tjock botten, fast på puben helst i tjocka sejdlar.

http://www.kronleins.se/products/product.asp?id=88&mid=2

Duke
2012-03-25, 14:02
Öl ska drickas direkt ur flaska, och godast är Stella Artois (Systembolaget nr 11379). Ett av världens mest sålda öl, och det av en anledning.