Visa fullständig version : La upp några bilder på min sportbil
Mc-Bosse
2011-04-02, 12:10
Om intresse för fordon på mer än två hjul finnes så klicka på länken, annars låt bli! :)
http://www.hojen.nu/forum/album.php?albumid=387
Oj det var en fräsig bil du har! Den ser välvårdad ut, var rädd om den så kommer ni få många trevliga mil tillsammans. :)
Mc-Bosse
2011-04-02, 15:59
Oj det var en fräsig bil du har! Den ser välvårdad ut, var rädd om den så kommer ni få många trevliga mil tillsammans. :)
Fräsig är en bra beskrivning! Tack!
Jo den är välvårdad trots att det är en 2001:a. Ser ni den så är det nog garanterat min. Import från Tyskland 2007 med denna gröna färgen. Nu lägger inte alla upp bilder på sina bilar men efter en googling hittar jag inte någon med denna gröna färg och detta unika spoilerkit.
Från Tyskland, hur är det med reservdelar och sånt, möter du motstånd när du behöver delar eller service etc?
Mc-Bosse
2011-04-03, 10:08
Från Tyskland, hur är det med reservdelar och sånt, möter du motstånd när du behöver delar eller service etc?
En mc-nörd som även diggar bilar! Va kul! ;)
Ja och nej.
Nu servar jag bilar själv. När jag kört bilen i en vecka så la en av lambdasonderna av (där sitter tre stycken). Eftersom jag köpt bilen hos Toyota så körde jag dit och dom bytte sonden på begagnatgarantin och det var en standardkomponent som sitter i alla toyotabilar. Jag hade kunnat köpt en universal lambdasond också från http://skruvat.se efter vad jag hört. Det är samma 1,8 liters motor som Toyota haft i bilar länge. Bromsar och alla andra komponenter är också standard.
Jag hade ju, vad jag trodde, problem med den sekventiella växellådan och där stod de som fåntrattar när jag kom in bara för att fråga. Några MR2 med denna växellåda är aldrig svensksålda och varken Toyota i Höör eller i Lund visste vad jag pratade om. Sen började de naturligtvis babbla en massa ovidkommande bara för att inte ge sken av att de var nollställda vad gäller denna typen av växellåda. Ja jag visste mer än dom men jag hade ju googlat vilket dom tydligen inte gör... :)
Nä de var inget fel på växellådan utan det är en komponent i insuget som jag borde byta för den lever sitt eget liv när det är kallt ute. Och detta fick jag reda på efter ett synnerligen långt sökande via google. Komponenten ifråga går säkert att beställa via Toyota men de finns många utländska sajter med reservdelar till MR2. 1 500 kr + frakten från t ex USA.
Mc-Bosse
2011-04-26, 20:07
För intresserade så har nu växellådan rasat på bilhelvetet! Fan säger jag samtidigt som jag håller mig lugn och fin... typ. :) 13 000 mil bara.
Vet inte vad som hänt men det rasslade och slog häromdagen när jag la i femman och det är tydligen något lager i växellådan som fallerat. Kollat oljan i växellådan har jag aldrig gjort för det brukar man inte göra i manuella växellådor. Det är en manuell låda som bara är automatiserad från utsidan med hydralik och en dataenhet.
Nu står bilen här ute och beter sig synnerligen egendomligt vad gäller elektroniken och växellägena. Men jag har gett mig fan på att fixa det själv! En utbyteslåda verkar vara det klokaste men å andra sidan går det tydligen att byta lager i växellådan utan att plocka ur den efter vad jag läst.
Nåja den är avställd nu och jag väntar några dagar innan jag ger mig i kast med den för jag är mest bara förbannad nu! :mad:
Oj, det var synd. Kanske du kan få tag i en begagnad vanlig låda och sätta dit istället?
engström67
2011-04-27, 20:50
Oj, det var synd. Kanske du kan få tag i en begagnad vanlig låda och sätta dit istället?
kanske finns billiga i england;)
Mc-Bosse
2011-04-28, 16:57
Jag ger mig inte på detta själv för jag har varken det tekniska kunnandet eller ett garage att hålla till i men som av en ödes slump hittade jag till en snubbe som har en liten verkstad i byn (Höör) och har sysslat med växellådor i 30 år utan att behöva göra reklam. Folk från hela sverige skickar sina växellådor till honom för han är synnerligen duktig!
Jag ska forsla min bil dit. Enligt min beskrivning av hur det hela lät och kändes så sa han att det låter som om växellådan lagt i två växlar samtidigt av någon anledning. Att överhuvudtaget behöva reparera en växellåda från toyota är sannerligen inget han gjort många gånger. De går normalt aldrig sönder sa han och jag har egentligen bara haft otur.
Lådor från Mercedes däremot är vardagsmat sa han... ;)
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.