handdator

Visa fullständig version : Större touring-hojar


Mc-Bosse
2009-09-03, 11:49
BMW nämnde vi va?

Om jag hade pengar, lalalalalala... ;)

http://195.149.144.149/images/57/5795456281.jpg

http://www.blocket.se/hoor/Bmw_k1200lt_22848732.htm?ca=23_6&w=0&last=1

Där skulle man få ett ordentligt åk på två hjul va? Och 40+ helförsäkringen hos Bilsport/Moderna sakförsäkringar är bara 100 spänn dyrare än för min Kawasaki... 1 700: -/ år

Linnex
2009-09-03, 12:20
BMW nämnde vi va?

Om jag hade pengar, lalalalalala... ;)


Där skulle man få ett ordentligt åk på två hjul va? Och 40+ helförsäkringen hos Bilsport/Moderna sakförsäkringar är bara 100 spänn dyrare än för min Kawasaki... 1 700: -/ år

Hur är en sådan att köra på mindre vägar?

Jag provade Hondas Pan European. Modellen mellan min och Goldwinge. Förutom att jag knappt når ner i backen med benen så är pannan byggd för att rulla rakt fram på motorvägar.:eek:

Edit: Slänger in en bild på pannan och Deauville.

Mc-Bosse
2009-09-03, 12:29
Svänga kan man väl göra med alla hojar och jag är ingen expert som ligger med fotpinnarna i asfalten, långt därifrån... ;)

Linnex
2009-09-03, 12:37
Svänga kan man väl göra med alla hojar och jag är ingen expert som ligger med fotpinnarna i asfalten, långt därifrån... ;)

Jag slängde in bilder i mitt förra inlägg.

Det skiljer sig markant att köra de olika cyklarna som jag nämnde. Pannan är en typiskt långfärdscykel på snabba rakare vägar. Jag fick känslan lastbil när jag provade.

Mats Liifv
2009-09-03, 12:49
Ska själv låna en Panna ett tag för att se om jag trivs med den. Tror säkert att den även går att svänga med. Har kört en sådan på Go-cart-bana. Inte rätt ställe men det funkade...

Jåke
2009-09-03, 12:55
Hur är en sådan att köra på mindre vägar?

Jag provade Hondas Pan European. Modellen mellan min och Goldwinge. Förutom att jag knappt når ner i backen med benen så är pannan byggd för att rulla rakt fram på motorvägar.:eek:

Edit: Slänger in en bild på pannan och Deauville.
Pannan är ingen rejshoj, men den är definitivt inte begränsad till att rulla rakt fram på motorväger. Den går utmärkt att fara fram som en halvdåre med på små krokiga vägar. Iaf de lite äldre modellerna, de var smidigare än den nya.... men lätta är de ju inte :D

Linnex
2009-09-03, 13:45
Pannan är ingen rejshoj, men den är definitivt inte begränsad till att rulla rakt fram på motorväger. Den går utmärkt att fara fram som en halvdåre med på små krokiga vägar. Iaf de lite äldre modellerna, de var smidigare än den nya.... men lätta är de ju inte :D

Klart de går att svänga med. Med det var ingen hoj som passade mig. Som jag skrev så fick jag lite lastbilskänsla.. och lastbilar går ju oxå att köra på kurvigare vägar.

En annan sak var att jag hade kört alldeles för fort med den. 100 på 90 väg kändes för långsamt Man fick ingen respekt för farten:o. Ägaren sa att den gör sig bäst i 130.:(

on2wheel
2009-09-03, 17:38
BMW nämnde vi va?

Om jag hade pengar, lalalalalala... ;)

http://195.149.144.149/images/57/5795456281.jpg

http://www.blocket.se/hoor/Bmw_k1200lt_22848732.htm?ca=23_6&w=0&last=1

Där skulle man få ett ordentligt åk på två hjul va? Och 40+ helförsäkringen hos Bilsport/Moderna sakförsäkringar är bara 100 spänn dyrare än för min Kawasaki... 1 700: -/ år

Storleken större är denna BMW K1200LT med elektriskt central stöd för att den är så Dj-a tung.
R 1200 RT`n är en påklädd R 1200 GS Haft båda Gs én älskade vi och blev klara med och RT´n som beskrivs tidigare.

Så varför inte prova än mer För övrikt MC-Bosse så när tiden begav sig runt 81-83 så var och är faktiskt din Z 750 LTD min dröm mc och tilltalar mina ögon än i dag och ditt ex ser ut att vara i ett mycket gott skick!

2o)

Nina
2009-09-03, 18:10
Om nån är intresserad så finns en fullutrustad R1200 RT -06 (?) , minns inte vilken årsmodell det var nu men kan kolla. Det är svärfars hoj, den har rullat drygt 650 mil, han kryssade i allt som gick att få på hojen utom topbox för det gillade han inte. Han köpte den sprillans ny och hann knappt köra med den förrän han somnade in en natt. Svärmor vill bli av med den, hon kör ju inte hoj och den står bara och samlar damm. Som den här ungefär och rödmetallic:

http://motorbike-search-engine.co.uk/2006_Bikes/r1200rt.jpg

Molgan
2009-09-04, 13:44
Ska själv låna en Panna ett tag för att se om jag trivs med den. Tror säkert att den även går att svänga med. Har kört en sådan på Go-cart-bana. Inte rätt ställe men det funkade...
Kom gärna med kommentar när du testat. För mig låter det obegripligt att man skulle snegla på en panna när man redan har en 1200RS, visserligen så vet vi ju alla att ombyte förnöjer men ändå. =)

Mats Liifv
2009-09-04, 15:17
Kom gärna med kommentar när du testat. För mig låter det obegripligt att man skulle snegla på en panna när man redan har en 1200RS, visserligen så vet vi ju alla att ombyte förnöjer men ändå. =)
Nu var det inte bytes-djävulen...den här gången. Rent kroppsliga orsaker. Måste ha en mer upprätt sittställning för att inte få ont i kroppen på grund av min skadade högerarm. Måste sitta i en sned ställning på BMW:n som gör att jag får rejält ont ibland. Senast efter turen till Hjälmare docka fick jag ta värktabletter när jag kom hem. Det funkar inte längre. Vill egentligen inte byta hoj men måste. Har inte hunnit köra så långt med Pannan ännu, men den verkar lovande. Skön sittställning och en underbar motor. Påminner faktiskt i sin elasticitet lite om BMW:n. Det enda negativa tycker jag är det dåliga packutrymmet. Kommer flytta över min topbox från BMW:n för att avhjälpa bristen lite grann. Mer rapport kommer efter helgen när jag hunnit testa mer, inte minst med passagerare.

Molgan
2009-09-04, 15:59
Aha, ja det är ju en god anledning. Ser fram emot testrapport. ;)

Mats Liifv
2009-09-05, 15:35
Har nu varit ute och testat även med passagerare. Kan inte påstå att den skulle vara ett dugg osmidigare än min BMW. Vi körde Slingerbulten, vilket funkade utmärkt. Skulle tro att det går att åka rejält fort med den för den som är lagd åt det hållet. Stark och med bra markfrigång. Kändes nästan liten, ser större ut än vad den upplevs. Maud var nöjd men tycker att den ser så liten ut när jag sitter på den, vilket jag kan hålla med om. Nu är det bara Guldvingen som återstår, vem vet det kanske slutar där en dag...;D

Några bilder från Rosenhill: En Triumph Bonneville America i soloutförande, En, vad jag tror, tjej med en för stor hjälm och en mycket konstig körställning. Såg inte bekvämt ut. Kroppen blev som ett V med rumpan som spetsen. Oerhört märklig syn. Vad gör man inte för att verka cool?, Å´så var det jag med "moppen"

Molgan
2009-09-05, 21:49
Ja den såg ju faktiskt nätt och smidig ut. =) Funkade sittställningen, ingen värk?

Och guldvinge, är det bara som jag fått för mig men skyller inte de flesta (manliga) vingeköpare på sina fruar? :rolleyes:

Jonas
2009-09-05, 22:06
En, vad jag tror, tjej med en för stor hjälm och en mycket konstig körställning. Såg inte bekvämt ut. Kroppen blev som ett V med rumpan som spetsen. Oerhört märklig syn. Vad gör man inte för att verka cool?

Ja, det ser onekligen märkligt ut. Kanske det var någons tolvåriga dotter som tagit på sig pappas hjälm och hoppat upp i sadeln? :)

Hoppas för övrigt att den nya hojen inte orsakar dig värk, Mats! By the way, har jag två tjejbekanta som köpt varsin ny hoj. En Bonneville och en America. Och om de är lyriska? Ja! :)

Mats Liifv
2009-09-05, 23:26
Hoppas för övrigt att den nya hojen inte orsakar dig värk, Mats! By the way, har jag två tjejbekanta som köpt varsin ny hoj. En Bonneville och en America. Och om de är lyriska? Ja! :)

Nädå, ingen värk alls. Kändes bättre än på länge faktiskt.

Nu är Triumph riktigt heta. Var med en av våra forumkompisar, Soulcat, och hjälpte henne att köra hem sin nyinköpta Bonneville. Kanontrevlig hoj, smidig som få och kul att köra. Tror hon kommer att få mycket glädje av den framöver, så snart körkortet är grejat. Har ett par bilder i telefonen, vilka jag tänkt lägga upp här men hittar inte överföringssladden. Får bli i morgon när jag kan fråga Maud om hon vet var den är.

Hojen hon köpte har tusen mil på mätaren och ser ut som den kommit direkt från affären. Känns som ett bra köp för 47.000:-. Kul med dessa hojar, ingen behöver bli den andra lik. Finns massor av kul tillbehör för att sätta sin egen prägel på hojen. Du får väl investera i en America själv också. Nu är vi redan tre stycken och som det ser ut kan vi nog bli ett par till här på forumet, Leffa är väl också sugen, som håller den brittiska fanan högt. Kan bli coolt när vi rullar in vid Rosenhill, ett helt gäng. Ett plus med dessa hojar är att dom är på riktigt, inte bara för show som jag kan tycka att en del andra hojar är.

V Saarela
2009-09-06, 08:04
Panna 1300:an ser ju stor och tung ut. Dock så blir dom flesta förvånade hur lättkörd den är när man kommer i rullning. Sanslöst skön långtouringmaskin, speciellt elrutan är ett jätteplus.
Det finns också kraft i spisen, så pass att den tunga pjäsen går att få upp på bakhjulet också.

En tung bit för pannan har varit att den kan vara ostabil i höga farter. Det märkliga är att alla är inte det.
Polisen kör ju också nu med dom. Där verkar också kritiken vara sådan, en del upplever dom ostabila, en del gör inte det. Sett att det sitter öhlinare, andra däck på dom också.

Jag hade en panna ett tag och körde den ca 2500 mil. Minns att den gjorde mellan 240-250 på mätaren. Vobbling bak har man ju varit med om ett antal gånger, men att fronten vandrar fram och tillbaka flera decimeter.....har aldrig varit med om sån adrenalinkick.

Några grejor som jag tyckte var negativa:
-Instabil i höga farter.
-Styret sitter för långt fram om man inte har långa armar. När rutan är i högsta läget, så trycker baksuget föraren framåt och...(går att åtgärda med styrhöjare)
-Passageraren får lätt träsmak.
-Lite dyr att serva(med hondamått räknat då)

Annars tyckte jag hojen var kanon!

loffe.2
2009-10-02, 23:04
Hoj!!! Visserligen är jag part i målet, men jag skulle se det som tjänstefel om du inte provar en Goldwing 1800 innan du bestämmer dig. TOP OF THE LINE!!!!!!

NeXTer
2009-10-03, 01:04
Hoj!!! Visserligen är jag part i målet, men jag skulle se det som tjänstefel om du inte provar en Goldwing 1800 innan du bestämmer dig. TOP OF THE LINE!!!!!!

Nu verkade det ju i och för sig vara en MC som var intressant, inte en tvåhjulig cabriolet. :D

Jan-Olov
2009-10-03, 09:59
Jag har alldrig kört någon Gulvinge själv men såvitt jag förstår så är ägarna till dem jätteförtjusta. Det är två i klubben som skaffat sig sådana nu i sommar så nu är det fyra vingar i klubben.

Molgan
2009-10-03, 10:58
Såg vingen i ett test med maxitourers, tror det var Bike, tillsammans med Triumphs, Kawasakis och HD's fläskigaste fläsktransporter. I den skaran verkade vingen vara den smidigaste och sportigaste av allihop. Allt är ju relativt tydligen. =)

NeXTer
2009-10-03, 11:34
Jodå, vingen är en suverän maskin, man kommer långt med enorm komfort och den fixar även riktigt slingriga vägar utan problem.

Det är när vingeägaren kommer på den smarta idén att montera på sidvagn och dragkrok och börjar åka på husvagnssemester det börjar bli en smula tragiskt.

loffe.2
2009-10-03, 18:12
Nu verkade det ju i och för sig vara en MC som var intressant, inte en tvåhjulig cabriolet. :D

Joo...nog får man höra sånt där som rullande soffa o liknande saker, men jag vill verkligen poängtera att 1800 Wingen är nå`t exceptionellt att åka med.
Framförallt det underbara vridet i motorn samt suveräna bromsar o ett stadigt chassi-
o givetvis kanonsköna säten.
Givetvis har den en baksida o det är priset, men sedan är service.driftskostn. o
försäkring relativt lindrigt.Jaaaa...det skulle vara att kromkontot lätt kan skena iväg.
Vi (jag o frun) skaffade denna maskin den 26/4 -08 o den har nu rullat c:a 3400 mil,
så man kan väl nästan säga att vi bor på den under säsongen.

V Saarela
2009-10-04, 07:14
Vinge 1500:an har jag aldrig förstått mig på riktigt. En ren E4:a tourer, fladdrar som tusan i hela chassit när man skakar till i styret. En hoj som dessutom kräver planering och mod när man ska göra snabba omkörningar. Dock så kanske jag är ovan och för feg? :)

1800:an tycker jag är helt tvärtemot. Superb chassi, häftiga bromsar och kraft i motorn tillräckligt för att kunna flippa upp den på bakhjulet.(nej har inte testat, men sett). En hoj som man gör snabba omkörningar med som om det skulle vara vilken hoj som helst.

Nu har väl givetvis tiden kommit ifatt den. Still going strong och när man nu tänker efter så får man ju bara gåshud och wowkänsla när man tänker på att det är ju för tusan nästan tio år sedan den kom?!?

Bild från 2001 Kemorabanan i Finland. 1800:an passar inte direkt in bland grabbarna. Gjorde en dagstur på 120 mil och fyra timmar på banan. Full volym på stereon och ett antal grabbar vid sidan om som kollade in när vingen skulle krascha av banan :)
http://www.saarela.se/mcforare/mcforareb19.jpg

Motormannen
2011-02-05, 14:42
Är inte detta rena vrakpriset för denna hoj?! Är det inte ett av världshistoriens största kap?! F*n att man bara har ett tillsvidare timvikariat ännu vilket antagligen omöjligör blanco lån eftersom jag saknar handpenningen också... *suck*

http://www.blocket.se/vasterbotten/BMW_R_1200_RT_Maxutrustad_31700648.htm?ca=4&w=3

erkagn
2011-02-05, 16:24
Är inte detta rena vrakpriset för denna hoj?! Är det inte ett av världshistoriens största kap?! F*n att man bara har ett tillsvidare timvikariat ännu vilket antagligen omöjligör blanco lån eftersom jag saknar handpenningen också... *suck*

http://www.blocket.se/vasterbotten/BMW_R_1200_RT_Maxutrustad_31700648.htm?ca=4&w=3

Ja, det måste vara mycket hoj för pengarna. Min Sporster 1200 kostade 116 tusen för bara hojen, sen tillkom en massa för luft och buller och sånt. Och med denna BMW kan man köra långt och skönt:)

Motormannen
2011-02-05, 16:27
Ja, det måste vara mycket hoj för pengarna. Min Sporster 1200 kostade 116 tusen för bara hojen, sen tillkom en massa för luft och buller och sånt. Och med denna BMW kan man köra långt och skönt:)

Måste ju dyka upp flera såna fina exemplar som gått få mil och har mycket utrustning till våren? Men stiger priserna då eftersom säsongen börjar och efterfrågan kanske ökar?

gunther
2011-02-05, 16:32
Måste ju dyka upp flera såna fina exemplar som gått få mil och har mycket utrustning till våren? Men stiger priserna då eftersom säsongen börjar och efterfrågan kanske ökar?

Det tror jag nog att du kan räkna med. Alla vill ha motorcykel och motorcykelkörkort på våren - och ingen är förberedd. =)

- edit -
med det menar jag att många kommer på det i sista minuten och då skapas en tydlig ökning i efterfrågan.

Mats Liifv
2011-02-05, 22:10
Är inte detta rena vrakpriset för denna hoj?! Är det inte ett av världshistoriens största kap?! F*n att man bara har ett tillsvidare timvikariat ännu vilket antagligen omöjligör blanco lån eftersom jag saknar handpenningen också... *suck*

http://www.blocket.se/vasterbotten/BMW_R_1200_RT_Maxutrustad_31700648.htm?ca=4&w=3

Mitt råd är att du först ordnar pengarna, på ett eller annat sätt. Sedan börjar du leta hoj! Annars kommer du bara att ideligen bli besviken allteftersom dina drömhojar säljs. När du vet hur mycket pengar du har att disponera kan du börja kolla efter hojar som ryms inom din budget. Gäller att kunna hitta den optimala hojen för de pengar du har att disponera. Det är stor skillnad på att ha exempelvis 50.000:- eller 100.000:- det finns lämpliga hojar i alla prisklasser. Nu börjar hojarna säljas, kan se att annons efter annons på hojar jag haft bevakning på tas bort. Våren är nära!

Har själv anmält mitt intresse för den här Honda Africa Twin nu i kväll!

gunther
2011-02-06, 02:36
[...]

Har själv anmält mitt intresse för den här Honda Africa Twin nu i kväll!

Ska du byta bort kotten?

Mats Liifv
2011-02-06, 13:27
Ska du byta bort kotten?
Blir i första hand Yamahan som går bort! Bytte ju hoj med Leffas fru, Annelie. Hon blev förtjust i min Triumph, så vi bytte. Vill ha en mer landsväganpassad "offroadhoj", som även kan funka till pendling och att skjutsa på. KTM:en är väldigt specialiserad på grusvägs och lättare endurokörning, även om det finns åtskilliga som åkt på långa äventyrsresor just på den modellen. Den får stanna kvar i stallet tills jag hittat en annan hoj för grusvägsåkandet....

gunther
2011-02-06, 17:50
Blir i första hand Yamahan som går bort! Bytte ju hoj med Leffas fru, Annelie. Hon blev förtjust i min Triumph, så vi bytte. Vill ha en mer landsväganpassad "offroadhoj", som även kan funka till pendling och att skjutsa på. KTM:en är väldigt specialiserad på grusvägs och lättare endurokörning, även om det finns åtskilliga som åkt på långa äventyrsresor just på den modellen. Den får stanna kvar i stallet tills jag hittat en annan hoj för grusvägsåkandet....

Ah, hade inte greppat att Yamahan var i din ägo numera. Förstår att du kanske inte vill behålla just den. =)

Mats Liifv
2011-02-06, 19:00
Ah, hade inte greppat att Yamahan var i din ägo numera. Förstår att du kanske inte vill behålla just den. =)Alldeles för liten för min del. Skulle nog gärna vara femton centimeter kortare och tjugo kilo lättare för att vara rätt person för den. Gillar inte alls att hålla på och, som jag ser det, tokvarva för att hålla normala hastigheter. Min BMW rör sig ytterst sällan över 4.000 varv/minut Redan vid strax över 3.000 är jag uppe i vad lagen tillåter. Väldigt bekvämt och avstressande. Sliter inte mycket på motorn att gå på bara dubbla tomgångsvarvet...;)

gunther
2011-02-07, 09:50
Alldeles för liten för min del. Skulle nog gärna vara femton centimeter kortare och tjugo kilo lättare för att vara rätt person för den. Gillar inte alls att hålla på och, som jag ser det, tokvarva för att hålla normala hastigheter. Min BMW rör sig ytterst sällan över 4.000 varv/minut Redan vid strax över 3.000 är jag uppe i vad lagen tillåter. Väldigt bekvämt och avstressande. Sliter inte mycket på motorn att gå på bara dubbla tomgångsvarvet...;)

Jo, det förstår jag. Ser själv fram emot att få en motor som inte måste ligga på 6500 varv för att hålla jämna steg med bilar på motorvägen.

engström67
2011-04-13, 23:58
Panna 1300:an ser ju stor och tung ut. Dock så blir dom flesta förvånade hur lättkörd den är när man kommer i rullning. Sanslöst skön långtouringmaskin, speciellt elrutan är ett jätteplus.
Det finns också kraft i spisen, så pass att den tunga pjäsen går att få upp på bakhjulet också.

En tung bit för pannan har varit att den kan vara ostabil i höga farter. Det märkliga är att alla är inte det.
Polisen kör ju också nu med dom. Där verkar också kritiken vara sådan, en del upplever dom ostabila, en del gör inte det. Sett att det sitter öhlinare, andra däck på dom också.

Jag hade en panna ett tag och körde den ca 2500 mil. Minns att den gjorde mellan 240-250 på mätaren. Vobbling bak har man ju varit med om ett antal gånger, men att fronten vandrar fram och tillbaka flera decimeter.....har aldrig varit med om sån adrenalinkick.

Några grejor som jag tyckte var negativa:
-Instabil i höga farter.
-Styret sitter för långt fram om man inte har långa armar. När rutan är i högsta läget, så trycker baksuget föraren framåt och...(går att åtgärda med styrhöjare)
-Passageraren får lätt träsmak.
-Lite dyr att serva(med hondamått räknat då)

Annars tyckte jag hojen var kanon!

Vart omkörd av en mc polis på en panna strax norr om Söderhamn på e4,an idag och det gick riktigt fort.Motorvägen svängde svagt och han låg ner duktigt,kan ha gått 180-200kanske,men jäklar vad den jazzade i bakändan:( fattar inte att dom köper andra maskiner typ yamaha fjr eller kawasaki gtr 1400 dom är ju mycket stadigare och snabbare framförallt kawan i hög fart.Det såg verkligen ostabilt ut.

pewa
2011-04-17, 16:33
AlltomMC har testat BMW K 1600GT vs Kawasaki 1400GTR

Länk till artikeln (http://www.alltommc.se/news.php?id=2204)

simen
2011-04-17, 20:41
Jag åkar på en Yamaha FJR 1300 ABS. Tyckar det er en jättetrygg och stabil maskin:) Har nu fått nya sulor Brigdestone nyaste BT 023 jättebra däck , i fjol åkte jag på Metzler det var ochså däck som passade min hoj, när man fölar sig trygg på våt vägbana så har man bra däck:cool: Jag åker som mest med frugan på bönpallen och :sleep: hon er mycket avslappad der bak, tur at man har intercom så at man kan kolla at hon lever;) Men nu mera som man har havnat i 60+ gänget så får man hoppas at det inte er jag som tar en tuppelur mens man kjör:sleep:

Simen:)
Yamahadriver
Tanumshede

Ove
2011-04-17, 22:21
Men nu mera som man har havnat i 60+ gänget så får man hoppas at det inte er jag som tar en tuppelur mens man kjör:sleep:

:hmmmm2: Det brukar inte vara så stort problem att hålla sig vaken i 60+fart. Jag lovar att höja tempot om det är jag som kör före och märker att du börjar att nicka. :banana: ;)

PS: Vilken snygg bild du har skaffat! DS

emmiz_75
2011-05-25, 22:18
:rofl:gillade inte heller pannan....
men jag sitter bara bakpå än...